Gratis reclame?

Back in the days, toen ik pas begon met het schrijven van artikels, had ik een vast schema. Artikels verschenen om 6 of 7 uur (ze werden dus ingepland) en verschenen op maandag, woensdag, vrijdag en af en toe op zondag. En als dit niet uitkwam wegens examens bijvoorbeeld, liet ik dit op mijn blog weten. Maandelijks kwam er een quote voorbij, er verschenen reviews of recepten. Maar er verschenen ook artikelen waar ik gratis reclame maakte voor een bepaald merk, zonder dat ik eigenlijk wist dat dit een vorm van reclame was.

Bewijzen:

Bewijs 1
Bewijs 2
Bewijs 3

Waarschijnlijk zijn er nog honderden bewijzen. Back in the days, wist ik niet dat dit een vorm van reclame was en dus ook een vorm van geld verdienen. Ik wist ook niet hoe je geld kon verdienen met bloggen. Ik bedoel… hoe werkt dat?! Nu weet ik hoe alles in elkaar zit en wat je moet doen. Het is immers leuk als je (een beetje) geld kan verdienen met bloggen. Het is een leuke hobby – die ik na enkele maanden weer terug heb opgepakt – en als je geld kan verdienen met je hobby, hoe klein ook, is dat mooi meegenomen.

Nu, het is niet dat ik spijt heb dat ik deze artikels heb geschreven. Integendeel! Zo wist ik waar bepaalde merken achter staan en wat ze precies doen om dit te verwezenlijken. Wel wist ik na verloop van tijd niet meer waarover ik moest schrijven. Immers, ik had een bepaalde hoeveelheid bezoekers en ik wilde hen niet teleurstellen. ”Weer geen artikel?”. Ik wist dus niet goed waarover ik moest schrijven, aangezien ik moeilijk elke keer een review kon schrijven. Vandaar dat ik dan ook bovenstaande linken als artikel had gebruikt. Ze boden leuke informatie aan  en het sloot goed aan bij mijn website toen. Inderdaad, toen. Nu focus ik me minder op het ”groene”, ik denk dat iedereen wel iets ‘groens’ doet, hoe klein ook.

Toen ik wat ”professioneler” ging bloggen, dus met een eigen domeinnaam (dat moment was zo leuk!), merkte ik dat het serieuze werk begonnen was. Een eigen layout, coderen, een eigen domeinnaam, noem maar op! Zo had ik ook mijn eigen mailadres, zo tof vond ik dat. Op een dag kreeg ik een mail om een samenwerking aan te gaan, in ruil voor enkele linken. Ik wist niet wat ik moest doen. Zo heb ik een blogger gecontacteerd en zij had me tips gegeven. Uiteindelijk begon ik zelf na te denken. Waarom contacteert het bedrijf mij? Mijn bezoekers lagen tussen de 10-30 per dag. Hoe konden zij hier voordeel uithalen? Uiteindelijk ben ik niet op hun aanvraag ingegaan. Ik stelde me er teveel vragen bij.

Nu weet ik beter wat ik moet doen. Ik weet ook beter  wat er allemaal bij het bloggen komt kijken en hoe je op bepaalde situaties kan reageren. Ik stel me er nu allemaal minder vragen bij. Voel ik me er goed bij, dan ga ik een samenwerking aan. Zo niet, dan laat ik dit ook weten.

 

Comment

