Waarom ik geen agressieve reinigers meer gebruik (cosmetica)

Eerst en vooral: een gelukkig nieuwjaar! Zo cliché, maar dat is wat ik je toewens. Dat je je ook omringt met mensen die je graag hebt, die zo het beste in jou naar boven halen, waardoor jij je goed voelt in je vel. Aangezien dit mijn eerste artikel is van dit jaar, vertel ik je graag wat meer over reinigers in shampoo. 

Sodium laureth/lauryl sulfaat, Sodium Lauryl Sulfoacetate, Amonium lauryl sulfaat, het zijn de meest voorkomende reinigers in shampoos – maar ook in gezichtsreinigers – die ik tegenkom op labels. Ik ben al enkele maanden verlost van shampoos die deze ingrediënten gebruiken. Sodium Lauryl Sulfoacetate heb ik nog nooit gebruikt (en zal ik ook nooit gebruiken) en ammonium lauryl sulfaat, nu ik er zo over nadenk, heb ik wel al eens gebruikt: Lush Curly Wurly… Huiver alleen al bij de naam ammonium. Ach ja, ik kan me zelfs niet herinneren waarom ik dit dan toch gekocht heb.

De reden dat ik deze agressieve reinigers niet meer gebruik is omdat ik het gevoel heb dat deze veel te agressief zijn. Ze schuimen veel te hard wat absoluut niet goed is voor je huid en haar. De natuurlijke vetlaag wordt zo weggewassen. Zonde!

Alternatieven?

Ja, die zijn er! Er zijn heel wat milde reinigers op de markt, waaronder:

  • Sodium coco-sulfaat
  • Disodium Cocoamphodiacetate
  • Coco glucoside

Vaak komen bovenstaande stoffen samen voor maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Met coco-sulfaat heb ik al enige ervaring en dit schuimt even goed als de agressievere stoffen. Heel vaak denken mensen dat een shampoo zo goed mogelijk moet schuimen, maar niets is minder waar. Veel schuim gaat er ook voor zorgen dat er meer schilfers kunnen ontwikkelt worden, omdat de beschermingslaag wordt weggewassen.

Maar… welke merken/producten?

Ik ben momenteel bezig met een klein ”onderzoek”. Mijn favoriete shampoo is sinds vandaag op en ik ga deze week starten met PHB all hair types & covered hair. Ik ben benieuwd!
De volgende producten die ik ga testen zijn: Lavera en Lush Jersey Bounce en al deze producten kan je in een samenvattende blogpost verwachten.

Ik wens je een fijne week toe vol met productieve dagen.

3 thoughts on “Waarom ik geen agressieve reinigers meer gebruik (cosmetica)

  1. Jij ook een gelukkig nieuwjaar! Qua gezichtsreiniging let ik altijd wel een beetje op de ingrediënten, maar bij shampoo ben ik stiekem ook een fan van schuim haha. Nu moet ik wel zeggen dat ik laatst een shampoo van Pure René had en die was volgens mij een stuk milder en toen werd mijn haar ook minder snel vet.

Comment

