Waarom ik geen conditioner meer gebruik + hoe ik mijn haren was

Al sinds mijn hele leven – of toch het overgrote merendeel – gebruik ik na het wassen van mijn haar conditioner. Een gewoonte, mijn moeder deed het dus ik ook, en ik had het gevoel dat het ‘moest’. Zo zou het mijn haar beter beschermen, dacht ik. Maar sinds een week of 2 gebruik ik geen conditioner meer, en koop ik ook geen kant-en-klare-maskers. Wat doe ik dan wel? 

Geen conditioner meer!

De dag voor dat ik mijn haren was, breng ik een zelfgemaakt masker aan. Vervolgens breng ik er een badmuts over aan, de stoffen moeten namelijk ‘warm’ blijven en mogen dus niet uitdrogen. Na een lange nacht inwerken was ik de producten er de volgende dag uit. En dankzij dit YouTube-filmpje heb ik een manier gevonden waardoor ik véél minder klitten heb en ik het leuker vind om mijn haren te wassen. Geloof me, dat was vroeger verschrikkelijk.

Aloe vera sap - Fenegriek - Amandelolie - Shikakai poeder
Aloe vera sap – Fenegriek – Amandelolie – Shikakai poeder

Het masker dat ik momenteel gebruik bestaat uit fenegriek en olijf- of kokosolie. Ik heb heel wat positieve dingen gehoord over fenegriek. Zo zou het goed werken tegen schilfers, maar dit bood voor mij helaas geen oplossing. Ik gebruik het mengsel dus op mijn lokken. Fenegriek heeft ook volgende voordelen:

♥ Het zorgt voor meer glans
♥ Voedt het haar
♥ Maakt mijn haren zacht

Eigenlijk kan je verschillende maskers maken. Het maakt niet uit wat je erin doet, als het maar goede, natuurlijke stoffen zijn. Het masker dat ik nu ga uitproberen tegen roos is een mengsel van shikakai (dit poeder mag je niet mengen met een metaal en het zou blond haar kunnen beïnvloeden, doe dus altijd extra research!) en amandelolie en/of yoghurt. Ja, je leest het goed, yoghurt! Aloë vera schijnt ook goed te helpen tegen roos, dit ga ik na mijn masker van shikakai proberen.

diy1Fenegriekpoeder

De reden dat ik geen conditioner meer koop is omdat het niets doet voor m’n haar. Tijdens het wassen van mijn haar is mijn haar zacht maar ik heb niet het gevoel dat het achteraf nog een bijkomende functie heeft. Daarnaast bespaar ik ook heel wat uit. En ik vind het leuker om deze maskers te maken, dan te kopen. ;)

Hoe was ik mijn haar?

Terwijl ik vroeger mijn haren twee keren in de week waste, is dit nu veranderd naar één keer. Daarnaast gebruik ik nu ook maar één keer shampoo en niet twee keer. Je weet wel, bij de eerste shampoobeurt denk je dat je haren niet goed gewassen zijn dus ga je er nog eens voor een tweede keer over.

Nu gebruik ik dus één keer shampoo. Ik zorg er ook voor dat ik hier uitgebreid de tijd voor neem, zodat al het vuil weg is en mijn haren terug proper zijn. Het is zo belangrijk om jezelf goed te verwennen maar zo heb ik ook het gevoel dat mijn haar goed gewassen is. Vroeger was het schrobben schrobben schrobben, nu masseer ik het rustig in mijn haar, met behulp van mijn vingertoppen. Toch had ik nog veel last van klitten. Nadat ik dit filmpje zag en deze manier ook toepaste, bevatte mijn haar veel minder klitten! Ik heb het volgens mij ook nog nooit zo snel gekamd gekregen, haha.  Ik gebruik dus geen tweede shampoobeurt en geen conditioner. Als je benieuwd bent naar de shampoo die ik nu gebruik, bekijk dit artikel.

Zo, ik ben benieuwd of jij wel/geen conditioner gebruikt of maak je ook af en toe/altijd DIY-haarmaskers? Ik wens je ook prettige feestdagen! Aangezien het dit weekend kerstmis is, hoop ik dat je je omringt met mensen die je graag hebt en die jou ook graag hebben. Dat je samen bent met mensen die het positieve in jou naar boven halen en dat je er een gezellig feest van maakt, want daar draait het om.

One thought on “Waarom ik geen conditioner meer gebruik + hoe ik mijn haren was

Comment

