Kleren en de 5 sleutels | Minimalisme #2

Toen ik nog in het middelbaar zat, was er een meisje op school die altijd een zwarte broek aanhad. Elke dag. Ik vroeg me altijd af: waarom doe je elke dag dezelfde broek aan? Zat ze goed? Misschien een beetje cru, maar had ze geen geld om een andere broek te kopen? Nu ik zelf enkele jaren later heel simplistisch woon heb ik zelf drie broeken. En deze zijn perfect. Geen keuzestress, weten wat ik ’s morgens zal aandoen.

Deze zomer heb ik mijn hele klerenkast opgeruimd. ALLES wat ik niet meer aandeed gooide ik weg. Zelfs de kleren waarvan ik dacht ‘dit zou nog van pas kunnen komen bij…’. Maar wees nu eens eerlijk. Wanneer gaat dit nu van pas komen? Zo had ik eens een witte sjaal gekocht. Nooit gedragen. Een kimono met bloemenprint. Nooit aangedaan.

Nu heb ik enkel kleren die ik elke dag aandoe. Een stuk of 5 truien, 3 broeken, 1 winterjas en 3 sjaals. Als ik kleren koop, zorg ik er altijd voor dat ik kijk of het combineerbaar is. Zo bestaat mijn kleren uit donkere stukken. Mooi en makkelijk te combineren!

Zo kocht ik vroeger items die zeer moeilijk te combineren waren. Een blouse met een of andere lelijke print. Euhm, welke schoenen moest ik hieronder aandoen? Het gevolg: nooit aangedaan. Vond het na een tijd ook super lelijk… Het resultaat: weggegooid.

5 sleutels

Als ik het simplisme en minimalisme toepas op mijn kleren, is er ook nog een ander voorbeeld. Zo dacht ik vroeger altijd dat het handiger zou zijn als iedereen hier thuis een huissleutel heeft. Maar waarom? Niet elke sleutel wordt elke dag gebruikt. En later zit je dan weer met een hoop sleutels. Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat het zorgt voor extra rommel. Als ik enkele dingen dubbel koop, die helemaal niet dubbel nodig zijn (zoals bijvoorbeeld een stofzuiger: eentje voor boven en eentje voor beneden) word ik gek, haha. Dit zou nog iets zijn dat ik vroeger zou toepassen, zoveel mogelijk spullen. Nu vind ik dit zo overbodig! Waarom twee stofzuigers? Of 20 borden? Niets voor mij.

Comment

