Blogtips

Blogtips, yep, ook ik heb ze. Na een aantal jaren te bloggen, ik denk dat ik nu meer dan 3 jaar bezig ben, heb ik een aantal tips verzameld. Na even een writersblock te hebben, wist ik niet goed waarover ik precies wilde bloggen, waardoor ik ermee gestopt ben. Ik had ook een eigen domeinnaam, dat was zo leuk! Uiteindelijk heb ik besloten om mijn abonnement niet meer te verlengen. Theflowerroad.be bestond niet meer en na enkele maanden blogde ik terug op deze site.

Maar goed, hier komen mijn tips:

∞ Toen ik pas startte met het bloggen, had ik ook het gevoel dat er elke dag een artikel moest komen. Ik vond bloggen zo leuk (nog steeds). Maar… hoe kan ik nu elke dag een artikel schrijven? Over wat? Ik hield me toen alleen nog maar bezig met beauty en een gezonde levensstijl. Hoe kan ik hier elke dag over bloggen? Dit werkte dus niet voor mij, waardoor ik om de dag begon te bloggen. Lukte dit ook niet door bijvoorbeeld school, kwam er enkel op maandag een artikel. Ik hield mijn lezers en lezeressen dan ook op de hoogte via een bepaald artikel: ”volgende week verschijnen er geen artikels wegens examens”, bijvoorbeeld.

Nu schrijf ik dus ook niet op een vaste dag. Enkel als ik denk ‘hey, dat is leuk om over te schrijven’. Bepaal dus voor jezelf wanneer je wilt schrijven. Ik denk dat de reden waarom ik mijn lezers op de hoogte bracht en op vaste dagen een artikel schreef, is omdat jouw lezers weten wanneer er een artikel verschijnt. Dit is natuurlijk handig voor het creëren van bezoekers.

Afbeeldingsresultaat voor writing tumblr

∞ Ik zag op andere blogs ‘artikels verschijnen om 7u’, bijvoorbeeld. Toen dacht ik dat dit enorm handig is. Maar… of het artikel nu om 7u of 15u verschijnt, echte ”fans” en bezoekers komen altijd wel eens een kijkje nemen op jouw site ;). Het maakt dus niet uit wanneer er een artikel precies verschijnt. Door het zelf bepalen wanneer je jouw artikels schrijft, ervaar je minder stress en druk: ‘oh nee, mijn artikel is nog niet af! en maandag is de ”deadline”’.

Als je pas begint kan het wel handig zijn om een uur aan te geven op je site, tenzij je niet echt de nood hebt om elke dag te bloggen.

∞ Schrijf niet zomaar artikels om te willen schrijven. Zo ga je juist meer nutteloze artikels posten. Of misschien dingen waar je spijt van gaat krijgen.

Gerelateerde afbeelding

∞ Als je nog niet goed weet waarover je wilt schrijven, hoef je natuurlijk niet meteen op je site een bepaald onderwerp te plaatsen. Na een tijdje komt dit vanzelf en dan voel je minder druk om steeds over dat bepaald onderwerp te schrijven.

∞ Een leuke layout is altijd leuk. Trekt het oog van een bezoeker aan.

∞ Wees eerlijk over alle artikels die je schrijft.

∞ Stel dat een bedrijf met jou in contact komt, dit kan natuurlijk altijd gebeuren. Vraag je dan altijd af waarom zij jou contacteren. Komt het door de mooie layout? Schrijfwijze? Past jouw artikel bij het bedrijf? Ik kreeg een aantal maanden terug een mail om een kort artikel te schrijven over een bepaald product. Dit product kreeg ik dan ook, in ruil voor een link. Ik ben hier uiteindelijk niet op ingegaan. Waarom wil een website dat iets maakt, dat helemaal niet aansluit bij mijn site, met mij samenwerken? Na lang zoeken bleek dit dus een ”linkruil” te zijn.

∞ Maak nooit een bedrijf zwart. Wees professioneel en volwassen! Oh ja, om dan nog maar te zwijgen van ruzies die kunnen ontstaan bij andere bloggers.

∞ Hou rekening met jouw bezoekers. Zo las ik ooit een artikel op een website dat de blogster het lichaam van een vrouw zwart maakte. Kritiek op het uiterlijk gaf ze. Horen vrouwen elkaar niet aan te moedigen? Altijd dat jaloers gedoe…

∞ Wil je overgaan op een domeinnaam, dus http://www.jouwnaam.be, dan heb je ook een eigen mailadres en heb je zoveel mogelijkheden met WordPress. Dat is zoooo leuk! Geloof me.

Zo, dit was het. Welke tips heb jij?

 

Comment

