Minimalisme #1

Als er iets is waar ik de laatste tijd enorm fan van ben, dan is het toch wel minimalisme. Aangezien dit een onderwerp is dat me enorm aanspreekt, heb ik besloten om hier meerdere keren over te schrijven. Enjoy!

Afbeeldingsresultaat voor minimalism

Zoals ik al zei, mimimalisme, daar ben ik een grote fan van. Ik heb besloten om hier meerdere artikels over te schrijven en dit dan ook misschien onder te verdelen over meerdere categorieën. Dit kan bijvoorbeeld gaan over waar ik minimalisme toepas.

Wat is nu minimalisme? Voor mij gaat minimalisme over het feit dat ik weinig spullen heb, weinig geld uitgeef aan (nutteloze) dingen en leef met het idee dat ik niet moet hebben wat in mijn ogen niets voor mij is. Denk hierbij aan een fotokader (leuk als je het nodig hebt, niet leuk als je het niet nodig hebt), enorm veel plastieken wasbakken (ik denk dat we er hier thuis ongeveer 8 hebben!) en enorm veel glazen/borden.

Nadat ik terugkwam van mijn reis in Marokko, zag ik hoe weinig spullen de mensen er hebben. Ik heb het hier puur over interieur: glazen, borden, vorken, potten en pannen. Van al dit hadden ze alleen maar de hoeveelheden die ze nodig hadden. Tijdens en na mijn reis begon ik te reflecteren: hoeveel borden en glazen hebben wij (ik woon nog thuis) thuis staan? Hoeveel lakens? Hoeveel mandjes? Waarom hebben wij van al deze spullen meer dan het dubbele?

Er moest iets veranderen. Toen ik terug in België was, heb ik alles in mijn kamer weggegooit dat ik niet meer nodig had.  Beginnen met een frisse lei. Dit hield voor mij in dat ik alles in mijn klerenkast heb opgeruimd en weggegooit (stapel met kleren die ik nooit aandoe omdat het mijn stijl niet meer is, stapel met kleren die ik ooit heb gekocht en geen enkele keer heb aangedaan), boeken/tijdschriften heb weggegooid, herinneringen waar ik niets aan heb (weet je wel, brieven met herinneringen van vroeger, hups de vuilbak in, heb de persoon niet nodig in mijn leven en de brief doet me niets). Ik hou namelijk enkel dingen bij van mensen die ik graag heb, graag zie, die ik vertrouw en die alles voor me betekenen. Tijd spenderen aan mensen en dingen die er toedoen, niet aan mensen die ik niet nodig heb in mijn leven.

Hehe, een brok vol. Het laatste dat ik nog wil vertellen is ‘de definitie van minimalisme’. In mijn ogen is die er niet. Je hoeft je namelijk niet volledig op minimalisme te richten en het overal toe te passen. Je kan perfect minimalisme toepassen op alleen jouw interieur, of jouw klerenkast bijvoorbeeld. Als je foto’s of filmpjes bekijkt over minimalisme, zal je vast en zeker foto’s tegenkomen die jou een koud gevoel kunnen geven. Vergeet niet dat je je niet moet laat misleiden door de foto’s. Elk verhaal kan door een positieve bril bekeken worden.

Comment

