Een hele brok

Ik heb de titel toen dit bericht nog tussen ‘concepten’ zat wel duizend keer van naam veranderd. ‘Een hele brok’ is een artikel over routine en de dingen die ik vroeger als ‘last’ zag. Enjoy!

Routine, als het van mijn vroegere cursus afhangt, willen wij altijd maar routine en als er iets niet volgens die bepaalde routine hoort, zijn we aan het stressen zoals een stresskip. Voor ik mijn reis maakte, behoorde ik ook tot die categorie. Ik was een routinemens. Opstaan, naar school, eten, voor school werken en gaan slapen. Ik hield me niet zozeer bezig met de term ‘routinemens’, stond er niet bij stil dat ik een bepaalde routine heb (behalve mijn skincare routine, dat is tof). Na mijn reis merkte ik op dat ik niets meer met routine te maken wil hebben of met de dagelijkse sleur. Saai. Ik wil verandering!

Ik ben geen routinemens. Zal dat ook nooit meer woorden. Ik ben ook geen ‘dagelijkse sleurmens’.  Sterker nog, ik heb een hekel aan het woord ‘routine’ en aan het woord ‘dagelijkse sleur’. Saai. Hetzelfde. Geen afwisseling. Geen uitdagingen. Bang om eens iets anders te doen van zodra het moment eraan komt, dat gevoel had ik vroeger. Maar het is juist dat moment dat ons heel wat bijleert. ‘Cool, ik heb eens iets anders gedaan en dat gaf me dit voldane gevoel.’ Maar iets anders doen wil daarom niet per se zeggen dat het sowieso iets positief zal opbrengen, het hangt natuurlijk ook een beetje van de situatie af. Toch leer je zo uit nieuwe situaties en zo groei je zelf ook als mens. En zo kreeg ik onder andere ook meer zelfvertrouwen, waar ik vandaag de dag zo trots ben op mezelf. :-)

Gewoonte daarentegen beschouw ik als iets anders dan ‘routine’. Zo heb ik zondag een vast ritueel: douchen en mij (uitgebreid) verwennen om zo fris aan de nieuwe week te beginnen (deze gedachte had ik vroeger ook maar schenk er nu meer aandacht aan om de week fris te beginnen), wenkbrauwen bijwerken, schoolwerk. Verloopt er iets niet volgens dat bepaald patroon? Geen probleem. Ik heb namelijk na mijn reis geleerd om minder te stressen over stomme dingen die er helemaal niet toedoen. Dingen die niet belangrijk zijn. Die je toch weer vergeet omdat het gewoon niet belangrijk is.

De dingen die ik als last zag

Altijd maar hetzelfde, op den duur werd ik dit zo gewoon (duh) dat ik er niets maar ook niets tofs meer in zag. De bus nemen vond ik verschrikkelijk, naar de bushalte wandelen vond ik verschrikkelijk, werken vond ik verschrikkelijk, babysitten vond ik verschrikkelijk.  Altijd maar hetzelfde. Nu is dat helemaal anders. Als ik door de week naar school ga en de buurvrouw vraagt om op zaterdag te komen babysitten, vind ik dit geen probleem. Het ‘ding’ is, is dat ik dit nu allemaal anders bekijk. Door het babysitten krijg ik het gevoel dat ik iets anders doe dan alleen maar naar school gaan, dit zorgt dus voor afwisseling. Of de bus nemen: vroeger vond ik dit verschrikkelijk, nu denk ik eerder een gezonde wandeling tot aan de bushalte om daarna eindelijk op mijn bestemming te geraken. Vroeger bekeek ik dit helemaal anders.

Wat doe ik dan om voor afwisseling te zorgen en om niet toe te geven aan de dagelijkse sleur? Aangezien ik naar school ga en werk, zitten deze twee al standaard in mijn pakket. Maar soms is het tof om ook eens iets anders te doen. ’s Avonds met vrienden iets gaan drinken, een artikel schrijven, met de fiets naar het werk gaan of eens met de bus. Ik neem hier ook rustig de tijd voor en waardeer dit ook meer. Of eens een maskertje nemen. Dit bekijk ik nu ook helemaal anders dan vroeger. Een moment voor mezelf, om me te ontspannen. Door andere dingen te doen, zorgt dit ervoor dat ik niet het gevoel heb dat ik voortdurend hetzelfde doe. Zo heb ik ook het gevoel dat ik een productieve dag heb, waar ik voldoening uit krijg. Dan bekijk ik al deze dingen niet als ‘last’ maar als variatie. Variatie is leuk. Variatie is tof.

Comment

