Genieten van het alledaagse

Nadat ik zo vaak had beloofd aan mijn broer dat ik mee zou gaan kijken naar een match, kwam het er vorig weekend eindelijk van. Tijdens de wedstrijd heb ik vooral veel kunnen nadenken en genieten van de omgeving. De rijen bomen die 200 meter verder stonden, de bal die in de lucht werd gegooid en vervolgens terug op de grond belandde, de vriendelijke mensen, en last but not least, een andere omgeving.

We staan er soms zo weinig bij stil, maar het leven is iets speciaals. Net zoals het voorbeeld van de bal. Ooit al eens stilgestaan dat een bal een mooie, ronddraaiende beweging maakt wanneer het in de lucht wordt gegooid? Waarschijnlijk een heel stom voorbeeld, of misschien ben je nu aan het lachen achter jouw scherm, maar het leven bevat duizenden voorbeelden van dingen waar we niet stil bij staan maar wel de moeite zijn. Op een andere blog kwam ik het pruttelen van water tegen. Iets heel gewoons en niet iets waar we meteen bij stilstaan. Eigenlijk is het wel iets ‘magisch’. Vroeger vond ik alles zo vanzelfsprekend. ‘Ja, natuurlijk pruttelt water, wat denk je nu zelf’. Nu denk ik eerder: oké, het water pruttelt. Cool.

Life is short, time is fast, no replay, no rewind.
So enjoy every moment as it comes.

Terug naar de voetbalwedstrijd: een andere supporter zei dat de mannen toch echt iets leuks hebben om naar uit te kijken en een tof weekeinde hebben namelijk de voetbalwedstrijd. Op dat moment besefte ik dat ik (veel) tijd heb en er eigenlijk niet veel mee doe (lees: lui, geen zin). En dat het leuk is om iets te doen. En dat het leuk is om me nuttig te voelen. En dat wat de man zei, helemaal waar is. Gezellig met de ploeg en vrienden spelen om daarna in het clubcafé iets te drinken. Hoe meer ik bezig ben, hoe minder gestrest ik ben, hoe minder geïrriteerd ik ben (klinkt alsof ik een heel ongezellige persoon ben maar ik ben heel gezellig hoor! ;-)), hoe meer ik stilsta bij leuke dingen en ze meer waardeer en hoe meer ik van de omgeving en het leven kan genieten.

Na heel wat nadenken en zoals hierboven al werd aangehaald, wil ik me nuttig voelen. Ik wil dingen doen, een leuke dag hebben, iets doen met mijn dag, hierop terugblikken.  Vandaar dat ik vrijwilligerswerk wil doen in het weekend, aangezien ik door de week naar school ga. Zo heb ik iets om naar uit te kijken en voel ik me nuttig, pieker ik ook minder en vraag ik me ook minder dingen af. Mijn gedachten verzetten en anderen helpen. Zo heb ik al nagedacht om vrijwilligerswerk te doen in een rusthuis (heb net ‘Nieuwe buren’ gezien en ik denk dat als ik in een rusthuis zou staan, ik een enorm leuke dag zou hebben) of het begeleiden van jongeren. Zolang het maar te maken heeft met mensen en anderen helpen. Als je zelf ook vrijwilligerswerk doet, laat me dit dan zeker weten. Ik ben benieuwd. :-)

Dus, geniet van je week, jouw dag, terwijl je aan het wachten bent op de bus, wanneer je van jouw heerlijke smoothie drinkt, als je in de winkel staat voor het gigantische aanbod aan lekker eten, als het regent of wanneer je gewoon eventjes tijd neemt voor jezelf.  Genieten van de kleine dingen en het alledaagse, zo vanzelfsprekend en cliché, wel zo tof. ♥

Comment

