De snelle maatschappij

Haast en spoed gaat zelden goed, zegt men meestal. Toen ik op reis was, dacht ik na over mijn leven. Alles moest zo snel gebeuren, van het bezoek aan de kassa tot snel kleren passen in de winkel. Of alles super snel inpakken: brood in de zak, blik erin, tomaten, bananen. Net een race. Vervolgens super snel betalen en wegwezen zodat de volgende klant kan beginnen met inpakken. Ik besefte tijdens mijn vakantie hoe snel alles moet gaan. De ironie is dan ook dat ik me vroeger doodergerde aan trage mensen, in de zin van traag betalen, traag alles inpakken aan de kassa of wanneer er een persoon voor mij traag wandelt.

Na enige tijd dacht ik bij mezelf: hoe kan je rust vinden als alles zo snel moet gaan? Waarom moet alles zo snel gaan? Zodat de persoon achter mij sneller aan de beurt is? Ik krijg hier namelijk ontzettend veel stress van. Hoe vaker je iets snel moet uitvoeren, des te sneller wordt het een gewoonte dacht ik en dus ook hoe meer stress.

Mijn oplossing? Ik ben hiermee gestopt. Ik ben gestopt met alles zo snel uit te voeren. Aan de kassa betaal ik op mijn gemak, ik wandel op mijn gemak en ik eet op mijn gemak (tenzij ik de bus moet halen of een afspraak heb). En ja hoor, gegarandeerd dat je dan boze blikken zult krijgen. ;)

Comment

