Low poo, no poo,…

Haren wassen, sommigen doen het elke dag, anderen een paar keer in de week. Ik was mijn haren één keer in de week. ”Eeeik, dat is vies!!”, neen helemaal niet. Ik heb de laatste tijd geen vettig haar of het wordt minder snel vet. En volgens mij heb ik mijn droomshampoo gevonden! Maar welke methoden zijn er zoal om je haar te wassen?

De welbekende schuimende shampoo

Jaja, hier houden de meeste mensen van! Allesbehalve gezond voor je haar. Werkt zeer uitdrogend en helpt schilfers mee ontwikkelen.

Low poo

Low poo is een methode waarbij je shampoo gebruikt die eigenlijk bijna niet schuimt. Afhankelijk van het merk dat je koopt, kan een bepaalde shampoo toch schuimen ookal zitten er geen sulfaten in.  Sulfaten zorgen ervoor dat jouw shampoo schuimt. Zoals het woord al zelf zegt, schuimt het heel ”laag”, dus heel weinig tot zelfs niet. Ik heb dit zelf voor een maandje uitgeprobeerd tijdens de examenperiode (ideale periode moest deze methode niet voor mij werken, dan zou niemand het merken aangezien ik enkel mijn examen ga afleggen! Behalve mijn docent en medestudenten dan die ik voor een paar uur zie…) maar deze methode werkte niet voor mij. Ik kreeg jeuk en mijn haar zag er te vettig uit. Om dan nog maar te zwijgen van de schilfers…

Het wassen met low poo is zeker een uitdaging. In het begin is het raar en wil je zo snel mogelijk naar je oude, vertrouwde shampoo grijpen, maar probeer deze methode toch een kans te geven! Misschien werkt dit wel voor jou.

Low poo is niet hetzelde als no sulfates. No sulfates maakt gebruik van geen sulfaten terwijl low poo nog wel sulfaten kunnen gebruiken.

No poo

Een methode waarbij je totaal geen shampoo gebruikt. Enkel water. Op internet las ik dat sommigen ook soda gebruiken maar dit lijkt mij helemaal niet ideaal en dit is zeker niet aan te raden. Soms zie je ook foto’s waarbij op de ene foto ”met sulfaten” staat en op de andere ”geen sulfaten”. Ik vraag me hier vaak af of deze foto’s wel kloppen, ik schrok er in ieder geval wel van!

Co-wash

Hierbij maak je enkel gebruik van conditioner. Deze methode is meer geschikt voor mensen met krullend haar.

Welke methode pas jij toe?

One thought on “Low poo, no poo,…

  1. Interessant om te lezen! Ik heb wel eens low poo shampoo gebruikt, maar dat werkt bij mij ook niet zo heel goed en sindsdien gebruik ik gewoon weer een “normale” shampoo, omdat mijn haar daar niet vet van wordt.

Comment

