Al het goede van dadels

dadels2Dadels doen me altijd herinneren aan honing. Het heeft een zoete smaak omdat het rijk is aan suiker en omdat het iets van honing weg heeft.  Daarnaast zijn dadels rijk aan verschillende soorten vitaminen en mineralen. Eens kijken wat de dadel te bieden heeft.

dadels 3Als eerste zie je de pit. Deze kan je het beste er uit halen door in de lengte te snijden met een mes. Daarna goed spoelen met water want dadels kunnen plakken en soms kunnen er zelfs spinnen aanwezig zijn. Kijk dus goed uit!

dadels 4Tadaaa, dadel zonder pit!

Vitaminen en mineralen

Gedroogde dadels zijn onder andere rijk aan vitaminen B2 en B6 en C. B6 is onder andere belangrijk voor het voorkomen van bloedarmoede.  Vitamine C helpt de schade in onze cellen te herstellen door de vrije radicalen (onder andere de oorzaken van huidveroudering en DNA-beschadiging) te bestrijden.

Bij de mineralen vind je kalium, mangaan, magnesium, ijzer.

Hoe herken je onrijpe dadels?

Onrijpe dadels herken je aan de goudachtige kleur en aan de harde structuur. Een rijpe dadel ziet er bruin uit en is zacht wanneer je erop bijt.

Dadels verwerkt in gerechten

Dadels worden ook in heel wat lekkernijen verwerkt. Een voorbeeld hiervan zijn de lekkere Marokkaanse koeken met geplette dadels. Hmmm, die zijn zo overheerlijk!

Dadels kan je ook mengen in een salade. Dit heb ik nog niet geprobeerd maar het zou een aanrader zijn!

Dadels kan je ook gewoon zo eten, als tussendoortje.

Hoe eet jij dadels?

4 thoughts on “Al het goede van dadels

  1. Ik heb dadels een tijdje erg lekker gevonden, totdat ik er opeens misselijk van werd en de dag erna nog niet kon eten van de misselijkheid. Sindsdien durf ik mij er niet meer aan te wagen, wat ik ergens wel erg jammer vind!

  2. Toevallig heb ik vandaag een aantal op de markt gekocht! Ik vind ze erg lekker maar wel een beetje zoet (hou ik niet zo van) maar ze zijn wel goed voor je!

Comment

