10 basis tips om energieverspilling tegen te gaan

cropped-c.jpgOké, hier ben ik weer met tips! Waarschijnlijk ken je sommige tips al en denk je: ‘Nora, je plaat blijft hangen!’ Maar toch deel ik ze mee, wiehoe! Want eh, green is hot, it flowers up your life. Ik deel ook nog enkele ergernissen mee, weliswaar.

De groene cirkel valt iets flashier uit dan verwacht…

Het raam staat open wanneer het buiten vriest: ergernis nummer 1. Wil je toch verluchten, zet de temperatuur dan ook niet op 30°C. Als je directeur bent van een school of een groot bedrijf, kan je zelf aansporen om de temperatuur enkele graden lager te zetten en je warm aan te kleden. Hoe vaak gebeurt het dat het TE heet is in een lokaal?

Temperatuur binnenshuis te hoog: iedere persoon mag (uiteraard) zelf doen wat ie wil. Maar voor mij is het een soort van ergernis als hier boven beschreven.

Heel veel papier gebruiken: ik moet jammer genoeg heel veel cursussen afprinten en doe dit zoveel mogelijk op papier van vorig jaar. Wat bedoel ik hier concreet mee? Cursussen van het zesde middelbaar die een bedrukte voorkant maar een lege achterkant hebben. Hierop print ik mijn cursussen af. Neen, ik schaam me er niet voor en het is ook niet ver gezocht. Na enkele jaren gooi ik deze cursussen toch terug weg (wat kan ik er anders mee doen) en heb ik dus ook niet echt iets verspild. +1!

Licht gebruiken wanneer het licht is: zo vervelend. Of winkelverlichting gebruiken by night. Wat is het nut, lieve mensen? Want ik zie het niet echt.

Leg nooit iets op je radiator: door heel veel kledij of ander textiel op je radiator te plaatsen, houdt de radiator deze warmte vast, en kan het zich dus ook niet verspreiden. Zorg ervoor dat je radiator zo weinig mogelijk textiel bevat.

Kies het juiste licht: één groot licht of heel veel kleine lichtjes?

Koop het voedsel nodig voor die week: een tip die ik later ook ga toepassen. Groentjes kopen die ik ga verwerken in een maaltijd enkel voor die week kopen. Zo ben ik er zeker van dat ik niets weggooi. Want dat vind ik zonde.

Rolluiken open: als de zon schijnt, dan gaan alle rolluiken naar boven en alle gordijnen wagenwijd open!

Met deze zachte winter hebben we al heel veel goeds gemaakt! Ik dacht vroeger altijd dat wanneer het sneeuwde dit een signaal was van de natuur: rijd niet met de auto, zo is er geen CO2 uitstoot.

Welke tips heb jij?

One thought on “10 basis tips om energieverspilling tegen te gaan

  1. Fijne tips! Mijn vriend en ik keken laatst bij de Nuon naar het gemiddelde verbruik in onze buurt en ons verbruik en wij verbruikten serieus minder dan de helft van het gemiddelde haha. Daar zijn wij stiekem best trots op :) De verwarming gaat hier dan ook bijna niet aan; als het koud is en ik bijvoorbeeld weet dat ik na twee uur naar school moet zet ik de verwarming niet aan omdat ik dat zonde vind. Qua eten maak ik vaak teveel, zodat ik later de restjes kan opwarmen als ik laat thuiskom vanuit school en dan hoeven we ook niks weg te gooien :)

Comment

