Quote van maart

qm

Oké, ik heb dus binnenkort stage… Zenuwachtig, nerveus, ja dat ben ik wel. Waarom is educatie zo belangrijk? Deze vraag werd er tijdens de les zelf ook gesteld. Ik zal je uitleggen waarom. De leerkracht, die al heel wat ervaring heeft (niet allemaal) stuurt de leerlingen bij. Verteld dingen die ze nog niet wisten. Verruimd hun horizon. Maar toch is niet elke leerkracht zo…

De onervaren of slechte leraren

Leraren die godsdienst geven, blijken bijna niets af te weten van andere godsdiensten en/of culturen. Leraren blijven vaak in hetzelfde hangen. Toen ik nog in het zesde middelbaar zat, hadden we het over het onderwerp homo’s. De leraar zei: ‘Volgende les komt er hier een filmpje over, namelijk over gaybashing!’ Eigenlijk wist ik al een beetje over wat het filmpje gaat, aangezien ik het filmpje enkele maanden geleden of jaren in het nieuws had voorbij zien komen. Het filmpje ging dus enkel en alleen over moslims. Een interview enkel over de islam en hun standpunten over homoseksualiteit. Als leraar, moet je de horizon verruimen van je leerlingen, iets vertellen dat ze nog niet wisten, niet in hetzelfde blijven hangen. Zoek eens wat andere filmpjes op, over andere culturen en/of godsdiensten. Blijf niet hangen. ‘Ja, ja, ik weet het, maar dit is wat ik aan de leerlingen wil tonen, dat niet alle moslims zo zijn’, zei de leraar dan. Ik word geen leerkracht godsdienst maar ik ga het uiteraard wél anders aanpakken. Andere informatie geven. De horizon verruimen van leerlingen!

Of die van Nederlands die kon ROEPEN. Ze kreeg geen aandacht. Dus ging ze ROEPEN.

Of die van fysica, die heel depressief de klas binnenkwam, eentonig sprak. Er kon zelfs geen glimlach vanaf. ‘Dit mogen jullie in je agenda noteren *onderwerp* en dan gaan we de leerstof overlopen en de werkboek invullen’, deze zin moet je je heel traag en eentonig voorstellen, dan begrijp je wel wat ik bedoel!

Ja, vervelende leraars, daar heb je er veel van. Als leraar moet je weten over wat je het hebt. Hoe je iets doet. Hoe je les geeft. Verruim de horizon. Vertel niet iets dat de leerlingen al weten maar wat ze nog niet weten. Dat is een echte les.

De goede leraren

Toch heb ik ook zeer goede leraren gehad. Leraren die open minded zijn, die je helpen met de leerstof en niet claimen ‘er is geen tijd meer voor!’, leraren die aan je kunnen zien wanneer er iets mis is.

Deel jouw lerarenfrustraties of leraren die weten waarover ze vertellen mee!

Quotes verschijnen vanaf nu in een tekst met of zonder afbeelding, uiteraard door mezelf gemaakt.

4 thoughts on “Quote van maart

  1. Mooie quote! Ik heb vooral goede en hele slechte herinneringen aan de leraren van mijn middelbare school; de laatste drie jaar had ik bijvoorbeeld een mentor die echt geweldig was, maar ik had dan ook weer een wiskunde lerares die altijd heel erg uit haar mond stonk haha. Op de uni heb ik minder een duidelijke mening over de leraren; vaak zijn ze wel oké, maar niet echt supergoed ofzo. Dat zijn er maar een paar. Vind het grappig dat het broertje en zusje van mijn vriend op dezelfde middelbare school zitten nu als ik zat; dan weet ik precies over welke leraar ze het hebben haha.

    1. Oh ja haha, leraren die niet zo aangenaam ruiken, ik weet er alles over! Heel toevallig was die van mij ook van wiskunde! Hij was wel een leraar die tijdelijk les gaf, maar als je er een conversatie meevoerde was het erna altijd happen naar adem :P het was een mix tussen koffie en sigaretten! Ook had hij zweetplekken op de raarste plekken op zijn t-shirt :P Dan zag je echt een natte vlek aan zijn mouw :P

  2. Ik vind je quote echt heel mooi! Ik heb ook goede en slechte ervaringen met leraren, door de les die ik van mijn leraar in groep 8 kreeg snapte ik vaak niet en hij noemde mij ook dom. Door hem heb ik eigenlijk een veel te laag niveau moeten doen en daar haat ik hem nog altijd voor eerlijk gezegd..

    1. De enige domme persoon hier is die leraar. Je noemt een leerling niet dom! Ik zeg altijd: als de leerlingen iets niet begrijpen, ligt (meestal) de oorzaak bij de leerkracht: ofwel te moeilijk uitgelegd, ongestructureerd te werk gegaan etc.

Comment

