Read this: De vliegeraar – Khaled Hosseini

de vliegeraarBoeken… Ik ben er gek op. Ik lees heel graag boeken over andere landen en  culturen en ik wil er heel veel over leren/weten. Ik heb al allerlei boeken gelezen, van Afghanistan tot Japan en van Egypte tot Engeland. Twee weken geleden kwam de film van De vliegeraar op tv, en enkele dagen voordat deze film op tv kwam, heb ik het boek uitgelezen. Ideaal, want sommige stukken die in het boek voorkwamen, herinnerde ik me niet meer. Ik heb de film voor de tweede keer gezien, maar vind het boek toch beter. Er zaten meer verhaalelementen in die niet voorkwamen in de film.

Het verhaal

Het verhaal gaat hoofdzakelijk over Amir en Hassan, die samen in hetzelfde huis wonen samen met baba (vader). In het huis woont ook een dienstman Ali, de ‘vader’ (wanneer je het boek leest, begrijp je wel waarom vader tussen ‘ … ‘ staat) van Hassan. Amir kan best wel  jaloers zijn op de band tussen zijn vader en Hassan en probeert hem weg te krijgen uit zijn huis. Dit lukt hem dan ook door een heel listig plannetje. Maar wat Amir niet weet, net zoals Hassan, is dat Hassan niet zomaar een huisgenoot is, maar familie.

Op een bepaald moment vertrekken baba en Amir naar Amerika. Daar bouwen ze een nieuw leven op. Sinds Amir vertrokken is naar Amerika – hij is dan al zeker rond de 30 – komt hij meer te weten over zijn leven door Rahim Khan, een heel goede vriend van hem, die hem op een bepaald moment opbelt vanuit Afghanistan. Zo vertrekt Amir terug naar Afghanistan, het land dat hij niet meer herkent… En dan wordt het eigenlijk alleen maar spannender. De taliban is aan de macht, Amir ontdekt een leugen maar hij komt ook meer te weten over Hassan en zijn vader.

Het boek

Het boek is mooi geschreven, ontroerend en bevat ook veel details, iets waar ik wel van hou in boeken. Zolang het maar niet te uitgebreid is!

Ik wil eigenlijk nog alle andere boeken van Khaled lezen. Zo heb je nog En uit de berg kwam de echo.

Dit boek heb ik gekocht bij Boekenvoordeel voor € 12,50.

Welke boekenaanrader heb jij?

4 thoughts on “Read this: De vliegeraar – Khaled Hosseini

Comment

