Zo koop je geen miskoop

Ben jij het ook zo beu dat de ingrediënten van cosmetica meer een troepenlijst is? Of vind je dat je evengoed de autoreiniger kan nemen? Eén of twee keer ja? Nora to the rescue! Ik geef je enkele tips, basics, en niet te moeilijk om geen miskopen te doen en om die lijst wat beter te begrijpen. En geloof me, het is echt niet moeilijk. Here we go!

Tips

> “100 % natuurlijk”

Een product dat beweerd dat ie 100 % natuurlijk is geloof ik pas wanneer ik de INCI-lijst bekijk. En als ik dan iets zie in de zin van methylisiononenparabenenhexyl lach ik luidop en leg het product terug in het schap. Dit kunnen ze nu toch niet menen! Dit is echt een hele gemakkelijke marketing truuk en is al zo oud als Rome. Wanneer je iets ziet dat je niet vertrouwt, mijd dit.

> “Geen parabenen”

Nog zoiets. Merk X typt in koeien van letters GEEN PARABENEN op zijn product. We hebben allemaal wel de gruwelverhalen van parabenen gehoord en sommigen willen dit dan ook mijden. Voor degenen die dit nog niet weten: check dit. De meeste kopers kopen dan ook dit merk omdat ze er zo van overtuigd zijn dat er niets van parabenen inzitten. Dan moet je je eigenlijk beginnen afvragen: hoe conserveren ze dit product dan? Inderdaad, door een andere stof, bijvoorbeeld methylisothiazolinone. Kankerverwekkend en neurotoxisch.

> Lees de achterkant

Lees de ingrediëntenlijst. Zie je iets als Aloe barbadensis leaf juice? Dan staat er meestal tussen haakjes de Latijnse benaming. Hetgeen voor de haakjes is de ‘gewone’ benaming. Merk je iets dat te lang, te chemisch of te vaag is? Mijden.

> Doe op voorhand eventjes wat research

Heb je een topproduct gevonden maar twijfel je nog of je dit gaat kopen? Zoek op voorhand de ingrediënten op en dan weet je het zo.

> Alles wat eindigt op ‘one’ zijn siliconen

Moest je dit willen vermijden, alles op ‘cone’ of een afleiding ervan, zijn siliconen.

> Vette en uitdrogende alcoholsoorten

Een voorbeeld van uitdrogende alcohol is Alcohol denat. Ook staat er soms gewoon Alcohol, hierbij is het vaak niet duidelijk of het een uitdrogende of hydraterende vorm is.

> Petrolatum, paraffine, minerale olie

Gewoon een mooiere benaming voor aardolie. Een  simpel stofje waaraan bedrijven heel veel geld mee verdienen. Kaching!

Dit zijn zo wat de ingrediënten. Uiteraard is er nog een hele waslijst maar die komen waarschijnlijk overeen met bovenstaande stoffen. Denk er ook aan dat parfum één woord is maar uit duizenden stoffen kan bestaan. Ik mijd altijd bovenstaande stoffen maar ik durf nog wel eens een product te kopen met parfum. Zo heb je ook nog sulfaten die je huid kunnen uitdrogen, met name sodium lauryl sulphate. Een krachtig product dat je huid reinigt, maar ook uitdroogt. Hallo rimpels.

De overstap naar natuurlijke producten

Ikzelf ben al zo’n twee jaar geleidelijk aan overgestapt naar natuurlijke cosmetica en ben enorm blij dat ik het ontdekt heb! Ik vind de chemische namen eng, lelijk en onnoodzakelijk. Geef mij maar iets met Jasmijnolie of Fruitig theewater. Klinkt en is beter, niet? Trouwens, voor sommigen kunnen natuurlijke producten ook slecht zijn, namelijk de allergische reacties. Maar dit kan je ook hebben met de chemische. Natuurlijke cosmetica is minder schadelijk voor de huid.

Share your tip(s) in the comments!

3 thoughts on “Zo koop je geen miskoop

  1. Fijne tips! Mijn huid reageert over het algemeen goed op alles dat natuurlijk is en kan soms heftig reageren op chemische ingrediënten in producten, dus ik let hier wel op. Bij mijn make-up vind ik het niet zo erg als er onnatuurlijke ingrediënten inzitten omdat ik er dan geen reacties op krijg, maar mijn huidverzorging houd ik het liefst zo natuurlijk mogelijk. Vaak vind mijn vriend mijn crèmes wel wat stinken haha, maar ik heb liever een gezonde huid dan een lekker ruikende crème en als het eenmaal is ingetrokken ruik je er niks meer van :)

  2. Ik kan echt nog wel meer gaan leren over de ingrediënten. Eigenlijk moet ik voortaan een briefje meenemen waar alles op staat want vaak zijn sommige woorden heel moeilijk om te onthouden of lijken ze allemaal op elkaar haha

Comment

