Gifstoffen in kleding

Het maken van kledij kan soms op een mooie maar ook op een minder mooie manier gebeuren. Bedrijven met grote namen maken soms meer vuil dan nodig is. In kledij kunnen verschillende giftige stoffen zitten, waaronder ‘dit prachtige mooie woord’ nonylfenolethoxylaat.

Info

Nonylfenolethoxylaat wordt voornamelijk gebruikt om verf in kledij langer houdbaar te maken. Wanneer je je t-shirt wast in de wasmachine, kan dit stofje in het water terechtkomen die dan weer het water gaat verontreinigen. Greenpeace heeft daarom een Detox Campagne gelanceerd en spoort bedrijven aan om minder of geen vervuilende stoffen meer te gebruiken. Heel wat merken hebben al toegegeven, waaronder Benetton en G-Star.

Mening

Eerlijk gezegd schrok ik er wel van toen ik dit hoorde. Iets ‘simpels’ (kledij) kan iets heel noodzakelijks (water) vervuilen. Ik ben dan ook voorstander van dit project! Ik ga er zeker opletten in de toekomst wanneer ik ga winkelen. Als je het mij vraagt, is al dat chemisch gedoe nergens voor nodig.

Meer weten 1

Meer weten 2

TFR is een eco blog en houdt jullie op de hoogte van wat er reilt en zeilt in ‘groenland’.

One thought on “Gifstoffen in kleding

Comment

