The Body Shop hand cleanse gel + de gevaren van triclosan

Je zag ze al voorbijkomen in de New buys van juli… een ontsmettingsgel voor de handen zonder triclosan! Triclosan? Ik heb hier nog nooit van gehoord. Ik dacht dat het één of andere sterk ontsmettende stof was of een stof die juist heel uitdrogend werkt. Ik heb wat opzoekwerk verricht en ik heb van alles gevonden. Van kankerverwekkend tot tast het immuunsysteem aan.

The Body Shop hand cleanse gel

hand2

Ik heb een hekel aan de geur van alcohol in cosmetica producten. De geur maakt me misselijk en draaierig. Gelukkig is er kokos aanwezig, die de geur van alcohol doet maskeren.  Ik ruik nog een heel klein beetje alcohol maar niet te hard. Over een ontsmettingsgel kan je niet veel fouts zeggen: hij smeert gemakkelijk uit en ik heb ook wel het gevoel dat m’n handen proper zijn. Maar hoe kan je dit zeker weten… De gel plakt niet. Ik gebruik zo’n twee vingertoppen.

Handgel kan een heel handig product zijn. Stel nu dat je aan het winkelen bent en iets plakkerigs hebt aangeraakt maar er is in de buurt helemaal geen kraan of handdoek. Gewoon eventjes je handgel nemen en klaar. Handgel is ook handig als de rijen aan de toiletten overvol zijn, als je iets gemorst hebt of als je iets aangeraakt heb dat vele mensen aanraken zoals bijvoorbeeld buspalen.

Ingrediënten

hand1

Extra informatie

En nu misschien het interessantst. Ik heb een nieuwe stof ontdekt waarvan ik nog nooit eerder heb gehoord. Ik zag het op de verpakking en dacht meteen: welke chemische troep is er nu verbannen? Triclosan kan kanker veroorzaken en verstoort het hormonale systeem. Triclosan verstoort ook de werking van het immuunsysteem. Mijd dit ingrediënt alstublieft, er is niets veiligs of goeds aan. Triclosan zit onder andere ook in deodorants, tandpasta,… Niet enkel in verzorgingsproducten maar het kan ook in je huis zitten.

Ik gebruik handgel alleen in tijden van nood, dus bijvoorbeeld wanneer ik dringend mijn handen moet wassen maar er niets in de buurt is waarmee ik mijn handen kan wassen.

Mening & besluit

De gel is handig in gebruik, hij plakt niet. Ik gebruik niet al te veel, want anders zijn mijn handen te nat, en dat kan ook niet de bedoeling zijn! Daarnaast ben ik er weer een vermijd-gevaarlijke-ingrediëntenstof rijker van. Hopelijk jij ook! Mijd deze stof en eigenlijk alles wat je niet vertrouwt qua chemische benamingen.

Fijne week! En voor degenen die net zoals ik binnenkort ook in de blok zitten, succes!

5 thoughts on “The Body Shop hand cleanse gel + de gevaren van triclosan

  1. Fijne review! Ik wist niet dat triclosan zo schadelijk was, maar dat klinkt inderdaad gevaarlijk! Ik gebruik soms ook wel handgel als ik ergens uitga ofzo en mijn handen niet meteen kan wassen, dat geeft toch een iets schoner gevoel.

Comment

