Furoshikis: een initiatief van Lush

“Hu, furoshikis?”. Dat dacht ik precies toen ik onlangs een bezoekje bracht aan de Lush website. Het zorgt er onder andere voor dat de afvalberg gigantisch kleiner wordt. Vooral tijdens de feestdagen kan dit enorm handig zijn! Nadelen? Die zijn er niet echt.

Oké, ik zal maar verklappen wat deze furoshikis nu precies zijn. Het zijn… verpakkingsmaterialen! Het is geen papier of plastiek maar een stukje textiel. Vergelijk het eigenlijk met een sjaal waarin je je cadeaus kan proppen. Deze furoshikis zijn er in verschillende kleuren. Furoshiki is trouwens Japans en wordt gebruikt voor vele doeleinden: het verpakken van cadeaus, het maken van sjaals, of als je iets creatiefs wil maken. Gebruik gewoon je fantasie!

Mening + wat doe ik?

Ik vind het een zeer goed idee, zo wordt de afvalberg aanzienlijk kleiner. Maar is het handig? Om kleinere producten samen te verpakken kan het misschien minder handig zijn. De producten kunnen ‘uit elkaar vallen’ maar mits een beetje creativiteit kun je er iets heel leuks van maken! Op deze link staat helemaal onderaan een voorbeeld.

Wanneer ik een cadeautje geef pak ik het ook gewoon nog in of doe ik het in een verrassingstas, die je kan hergebruiken. Ik probeer zo weinig mogelijk papier te gebruiken en verpak  alles zoveel mogelijk samen.

Maar wat is er nu veel leuker? Een verrassingsdoos! Je verrast de persoon met een leuke, creatieve doos waaraan je een persoonlijke touch hebt gegeven. Wanneer je de doos opent, zitten hier al je favoriete producten in! Eigenlijk blijf je dan cadeaus ‘openen’. “Oh, kijk een boek! En hier, een parfum!”. Dit gaat misschien iets moeilijker met enorm grote cadeaus maar ik zeg altijd: probeer het gewoon en dan zien we wel.

Deze furoshikis kan je kopen in de Lush winkels en online. Je hebt er al een vanaf € 4,05.

Misschien is er je iets opgevallen aan de menu-indeling, maar alles wat een ‘groene’ pagina is, staat nu onder ‘Go green!’. Je vindt hier dus de submenu’s Green cosmetics en Eco-Nature’s fashion. Als je gewoon op “Go green!” klikt, kom je nog steeds op deze pagina uit.
Ook kwam er normaal gezien een review van het merk Maharishi Ayurveda online, namelijk over de tandpasta. Maar helaas pindakaas, hun website is niet zo duidelijk omtrent dierproeven en ik meende mij toen nog te herinneren dat er een logo op de verpakking stond, die van dierproefvrij. Ik heb maar het zekere voor het onzekere genomen en er verschijnt hiervan dus ook geen review.

Wat vind jij van dit initiatief? Handig, slim, leuk, of toch eerder niet?

3 thoughts on “Furoshikis: een initiatief van Lush

  1. Ik vind het wel een heel leuk initiatief! Mijn vriend en ik zijn eigenlijk heel saai als we elkaar cadeautjes geven; we pakken het niet in, omdat we het zonde vinden van het papier waar je na afloop toch alleen maar mee zit. Als we andere mensen cadeautjes geven pakken we ze natuurlijk wel in, alleen is de verspilling eigenlijk wel jammer. Een tasje is ook wel een leuk idee vind ik, dat doe ik ook wel eens :)

Comment

