Feiten en fabels over natuurlijke producten ontrafeld!

De laatste tijd hoor ik enorm veel grappige meningen over natuurlijke producten. Niets mis mee! Maar best wel grappig, zeker als je zelf het een en ander weet over natuurlijke producten. En om eerlijk te zijn: ik zei vroeger ook dat natuurlijke producten minder goed werken of dat duur beter is dan goedkoop. Kiezen tussen Chanel of een onbekend merk? Ik wist toen wel welk ik zou kiezen! Omdat ik best veel meningen hoor over natuurlijke cosmetica, heb ik enkele grappige feitjes (of fabels?) verzameld van verkopers en mensen.

“Biologische producten bestaan niet, dan betaal je € 500 voor een crème.”
Natuurlijk… Om bij het begin te beginnen: ik stapte een tijdje geleden een kapsalon binnen, mijn moeder zei namelijk dat ze daar biologische, natuurlijke producten verkopen en ik vroeg achter hun leave-in crème. “Wat, leave in? Nog nooit van gehoord.” Vervolgens zei ik of ze biologische producten hebben voor mijn haren. “Nu, enkel biologisch ga je moeilijk vinden hoor, dan betaal je je blauw.” Toen zei ik: ‘niet waar, ik heb onlangs een crème gekocht die goedkoop is en uitstekend werkt.’ En toen keek hij me aan alsof ik had gezegd dat ik zijn kapperszaak maar niets vond. Een kapper die niet weet wat een leave-in crème is vind ik eigenlijk hilarisch! “Maar enkel biologisch gaat niet helpen hoor.” Er hoeven niet enkel bio ingrediënten aanwezig te zijn, zolang er maar geen hexylcetamateparabenen inzitten!

“Hoe kom je erbij dat parabenen gevaarlijk zijn, trouwens, ze staan helemaal laatst in de ingrediëntenlijst, kijk maar!”
Ken je die opdringere verkoopsters? Ze wou me per se een product aansmeren hoewel ik uitdrukkelijk had gezegd dat ik liever geen parabenen wil. Voor elke persoon is dit anders en dat begrijp ik volkomen. Elke persoon kiest zelf wat hij/zij wil gebruiken. Ik mijd altijd parabenen, hoe geweldig een product ook is.

“Als je enkel biologische producten koopt, dan betaal je je blauw.”
Zei de kapper ook al, maar ik hoor dit nog vaker. Net zoals chemische varianten, heb je ze heel duur (Chanel) en goedkoper (eigen merk van een winkel). Het hoeft niet volledig uit 100 % biologische ingrediënten te bestaan (mag wel!), zolang er maar een paar inzitten. Ik ben zelfs al blij met eentje!

“Volledig natuurlijk kan niet, het zal geen goede werking hebben.”
Ik kende vroeger niets van natuurlijke producten en dierproeven en naar mijn mening was: hoe duurder, hoe beter. Maar achteraf heeft het gewoon allemaal te maken met de ingrediënten. Nu lees ik uiteraard altijd de ingrediënten, en ook al is dit product goedkoop met lovely ingredients, ik koop ze!

“Wij zijn een volledig natuurlijk product, kijk, aloë vera en arganolie, toppie.”
Dan bekijk je de achterkant en ziet al meteen ingrediënten zoals ftalaten, chemische namen die je niet kan uitspreken en agressieve sulfaten.

Ken jij nog grappige feiten en/of fabels? Mag over eender wat gaan!

6 thoughts on “Feiten en fabels over natuurlijke producten ontrafeld!

  1. Wat een leuk artikel! Ik wil er wel graag wat meer opletten wat ik met name op mijn gezichtshuid smeer (die is bij mij vrij gevoelig), maar soms prijst een merk een product aan als heel natuurlijk en blijken er achteraf toch weer schadelijke stoffen in te zitten, zo vreemd dat dat mag. Je ziet ook wel eens crèmes waar opstaat dat er aloë vera of iets dergelijks inzit en dan check je de ingrediënten en zit het er helemaal niet in.

  2. Erg herkenbaar! Ik word ook vaak raar aangekeken in de winkel, ik vraag eigenlijk nooit meer om advies want ik heb het idee dat ik meer van ingrediënten af weet dan menig verkoopster. Ik kreeg laatst ook zo’n rare opmerking in de Douglas, nadat ik vroeg of ze NYX in hun filiaal verkochten (een dierproefvrij merk), zegt ze: “Nee maar we hebben wel veel andere merken, waar ben je naar op zoek?” “Nou, ik gebruik enkel dierproefvrije cosmetica en NYX is volgens mij het enige dierproefvrije make-up merk dat jullie verkopen…” “Oh… ja daar weet ik niets vanaf. We hebben wel een paar parabeen-vrije merken, wil je die zien?” … Wat is het verband tussen dierproefvrij en parabenen? Ik heb haar maar bedankt en ben de winkel uitgelopen… :)

    1. Haha! Ik snap wat je bedoeld, wanneer ik iets vraag in een bepaalde winkel, bekijken ze me echt enorm lang aan. Alsof ik plots in een andere taal begon te spreken. :-)

Comment

