De ‘problematiek’ rond voedsel + tips

Voedsel. Een van de meest noodzakelijkste dingen op aarde. Toch is voedsel niet voor iedereen vanzelfsprekend, zoals dat het geval is in derdewereldlanden. 11.11.11.’s nieuwste actie gaat over het wereldwijde ‘probleem’ rond voedsel. Er is voedsel genoeg, maar niet iedereen kan hier gebruik van maken. Wereldwijd lijden meer dan 800 miljoen mensen aan honger. Hoe kan dit? Supermarkten liggen vol met lekkere voedingswaren, verschillende soorten frisdranken en heerlijk snoepgoed. Kortom, er is voor ieder wat wils! Maar toch loopt het ergens mis…

Er zou ooit eens een ramp moeten gebeuren, voor er echte veranderingen komen. Ik vind het een enorm spijtige zaak wanneer een courgette voor verkoop er niet perfect uitziet en meteen wordt weggegooid. Ik heb vroeger als jobstudente in een restaurant gewerkt, en alle ‘resten’, dus alle groenten, taartjes en maaltijden werden enkele minuten voor sluitingstijd weggegooid. Ik had gevraagd of wij dit niet beter konden opeten of dat men iets men dit voedsel mocht doen, alles behalve weggooien. Maar – je kan het misschien al raden – alles moest worden weggegooid. Waarom? Voedsel is er om te delen met minderbedeelden, te eten met enkele vrienden, kortom om te kunnen overleven. Waarom gooide men dit dan weg? Ik vind dit enorm egoïstisch. Alsof iedereen, over heel de wereld aan voedsel kan geraken en wij het zomaar mogen weggooien. Wat doet het er dan toe dat een wortel of een appel niet een diameter heeft van 6 cm of dat een wortel niet overal even egaal is van kleur?

Groenten en fruit moeten aan een schoonheidsideaal voldoen. Het moet namelijk eerst gekeurd worden, is het goed, dan mag men de groente- of fruitsoort verkopen. Zo niet, wordt het weggegooid. Hoort voedsel niet gewoon in onze maag te zitten, voor het een hele reeks aan keuringsshows moet ondergaan? Is er wat er op ons bord ligt niet veel belangrijker dan hoe iets eruit ziet? Natuurlijk, als er iets niet smakelijk uitziet, zijn we minder snel geneigd om iets te eten. Maar wat maakt nu een vlek meer of minder uit op een courgette – waardoor dit door de meeste bedrijven worden weggegooid. Wat nu als er een voedseltekort is in het westen? Dan zou alles alvast niet gekeurd worden. Voedsel is namelijk geen kledingsstuk waarvan men kan zeggen: neen, ziet er niet goed uit. Die mag niet verkocht worden want het staat me niet aan. Een courgette die niet beschadigd is mag wel verkocht worden!

Enkele voorbeelden die ik vaak tegenkom in het dagelijkse leven

Wanneer we de supermarkt binnenkomen, kunnen we vrijwel kiezen wat we willen. ’s Avonds maken we een heerlijke maaltijd waarvan er jammer genoeg net wat teveel van over is. Morgen is het woensdag en dan is het bij velen ‘frietdag’. Dus gooien we de maaltijd van gisteren weg.
Tip: Invriezen zorgt er voor dat je tijd en geld bespaard. Leuk!

Wanneer we fruit kopen in de supermarkt, moet deze er mooi uitzien. Wat blijkt? Na enkele weken zijn de appels niet opgegeten en zo goed als rot. Dit wordt uiteraard weggegooid.
Tip: maak er heerlijke appelmoes of appeltaart mee.

Tips om voedselverspilling tegen te gaan

– Om verspilling, tijd en geld tegen te gaan, kan je je middagmaal van gisteren invriezen voor morgen.

– Met oud brood kan je overheerlijke broodpudding maken! Dit kan je vrijwel met alles wat ‘oud’ is doen: met ‘oude’ appels kan je appelmoes maken, met groenten die niet meer zo groen zijn kan je bijvoorbeeld soep maken.

– Maak een menulijst van dingen die je deze week gaat eten. Zitten er toevallig groenten en fruit in? Koop enkel voor die week groente. Zo hoef je niets weg te gooien en ben je er zeker van dat het gebruikt wordt.

– Discrimineer niet! Er is niets mis met die mooie, soort van ronde tomaat ;)

Wat doe ik?

Momenteel woon ik nog thuis maar ook thuis help ik mee aan een ‘voedselvriendelijke’ omgeving! Wat er overblijft van voedsel bewaren we in de koelkast voor de volgende dag. Van oud brood maak ik broodpudding en van rotte bananen heerlijke milkshake.

Link 11.11.11 en voedselverspilling & ethiek

Op deze link ben ik enkele schokkende weetjes te weten gekomen. Hoe kan dit toch?

Op deze link ben ik wat meer te weten gekomen over voedselverspilling over de hele wereld, waaronder dus ook België. Zeker de moeite waard om eens door te lezen. Er staat onder andere in welke normen citrusvruchten moeten hebben…

Vanaf nu verschijnt er enkel op maandag een artikel. Ik heb het enorm druk met school en heb amper tijd om te bloggen. Om toch up to date te blijven verschijnt er enkel nog op maandag een artikel. Van zodra ik meer tijd heb, verschijnt er terug op maandag, woensdag en vrijdag (en af en toe in het weekend) een artikel. Bedankt aan iedereen voor de reacties, de volgers en bezoekers. Dit bericht is trouwens niet aanvallend bedoeld maar eerder om mensen bewust te maken van wat er met al het voedsel gebeurd. Ik erger me enorm aan de ‘schoonheidsidealen van een banaan’, ook aan het feit dat de grotere machten niets aan voedselverspilling doen.

Wat vind jij rond de ‘problematiek’ van voedsel? Heb jij nog tips?

3 thoughts on “De ‘problematiek’ rond voedsel + tips

  1. Ik ben het zo met je eens! Ik vind het daarnaast ook gewoon hartstikke dom van mensen als ze eten over hebben en het weggooien; wij eten elke week wel wat restjes van de week ervoor en dat scheelt niet alleen tijd op dagen dat je minder tijd hebt om te koken, maar ook nog eens best veel geld als je het zo uitrekent! Gek eigenlijk dat mensen daar niet zo bij stilstaan.

Comment

