Nacht van de Duisternis + basistips

The Flower Road zou The Flower Road niet zijn als ik jullie niet op de hoogte zou brengen over ‘groene’ berichtjes. Gisteren was het Nacht van de Duisternis, een initiatief van Bond Beter Leefmilieu. Met dit initiatief worden er in sommige gemeentes/steden ’s nachts het licht gedoofd. Een mooi initiatief! Er wordt steeds enorm veel licht gebruikt en verbruikt in onnodige situaties. Ik heb ook enkele basistips, die leiden tot het zuiniger omgaan met licht. Goed voor jou en goed voor de planeet.

Oververlichting

’s Nachts (wanneer er geen kat buiten is!) worden er enorm veel winkels, gebouwen en bedrijven verlicht. Er gaat niemand ’s nachts een kijkje nemen bij die ene etalage van die toffe winkel of om eens te kijken hoe een verlicht bedrijf eruit ziet. Zo herinner ik me ook nog op de middelbare school (nu zelfs nog op de hogeschool) dat er meteen ’s morgens het licht werd aangedaan. Waarom? De klaslokalen zijn rijk aan grote ramen, waardoor zo het zonlicht binnen kan. Doe ook meteen de gordijnen open en we hebben enorm veel licht zonder licht te gebruiken. Het gebruik van overbodig licht is niet alleen slecht voor de planeet, maar ook voor het leefmilieu.

Hoe doe ik mee?

Thuis doen we nooit buiten het licht aan. Er hangt wel een buitenlamp, maar die gebruiken we niet, hihi. Verder gebruiken we spaarlampen, iets wat de meesten wel gebruiken. Wanneer ik een kamer verlaat doe ik altijd het licht uit. Verder gebruik ik zo weinig mogelijk licht, enkel bij situaties waar het te donker is. Deze dingen pas ik niet enkel vandaag toe, maar eigenlijk altijd.

Basistips

– Doof het licht wanneer je een kamer verlaat

– Gebruik spaarlampen

– Gebruik geen overbodig ‘nachtlicht’, zoals verlichting aan de stoeprand bijvoorbeeld

Fijne week sweeties!

5 thoughts on “Nacht van de Duisternis + basistips

  1. Goede tips! Wij proberen ook zo zuinig mogelijk te zijn, zo doen we vaak kaarsen aan ’s avonds als we geen fel licht nodig hebben van een lamp. Zo kijken we bijvoorbeeld eigenlijk altijd tv met alleen kaarsjes aan.

Comment

