Ik weet wat ik wil worden!

Omdat ik zo blij was – doordat ik eindelijk wist wat ik precies ga studeren -, was ik al helemaal vergeten dat ik nog een artikel moest schrijven! Te wijten door de opwelling. Het was een lange rit geweest en eergisteren op 21 augustus wist ik eindelijk wat ik precies ga doen!

Na lang nadenken, bijna alle richtingen overwogen te hebben, kwam ik eergisteren tot een besluit. Wat heb ik allemaal al gezegd? Audioloog, milieu- en preventiemanagement, marketing, communicatiemanagement, journalistiek, sociaal werk, apotheekassistente en nog veel meer. Ik heb enorm veel tests op internet gedaan, kwam meestal op verschillende antwoorden uit en uiteindelijk wist ik het zelf niet meer. Ook ben ik met een CLB-medewerker gaan praten, en had ik alle tests en mogelijke beroepen die ik graag zou willen doen afgeprint (dit lijkt veel maar was uiteindelijk één blad, voor- en achterkant. Dat is milieubewust!) en meegenomen. Ik vertelde onder andere dat ik best wel bang had voor sommige vakken, omdat ik die nooit gehad had in het middelbaar. Zo vertelde hij me dat je juist geen bang moet hebben, uiteraard zullen er altijd vakken zijn die net iets meer inspanning vragen dan andere. Na dat gesprek dacht ik: ik ga iets doen in de bedrijfswereld! Maar toen ik thuis kwam dacht ik hier terug over na. Economie heeft me nooit geïnteresseerd dus waarom zou ik dit gaan studeren?

Ik ben dit jaar naar twee openlesdagen geweest, namelijk sociaal werk en journalistiek. Sociaal werk was meteen het eerste dat in me opkwam, en journalistiek, ik houd nu eenmaal van schrijven. Achteraf gezien was dat laatste toch niet zo ideaal qua deadlines die je moet behalen (stress stress stress!), misschien ook niet erg gemakkelijk om te combineren met een gezin later en/of het wel een knelpuntberoep is. Kan ik meteen ergens aan de slag? Uiteindelijk heb ik journalistiek maar geschrapt wegens bovenstaande redenen. Ook kan ik niet heel de tijd op een scherm staren, iets wat toch een vereiste is in journalistiek. Trouwens, nu kan ik nog steeds schrijven… voor mijn blog! Sociaal werk leek me ook niet interessant en zeker niet de beroepsuitwegen. Ik weet dat als ik dit toch gekozen zou hebben, ik het met tegenzin zou studeren. En dat wou ik absoluut niet.

Maar wat wil ik dan wel?! Voor ik hier antwoord op geef, ga ik eerst alles volgens volgorde vertellen, om een beetje spanning te creëren. De afgelopen dagen ben ik gaan opschrijven wie ik ben, wat ik graag doe en wat ik belangrijk vind in een job. Ik heb gelezen dat dit een stap helpt voor het vinden van een goede baan/opleiding. Ik presenteer graag dingen waar ik gek op ben – maar ook dingen waar ik niet gek op ben -, ik leer anderen graag iets bij, ik spreek graag, ben gek op van alles dat met natuur en mens te maken heeft en ik heb altijd al graag naar school geweest. Ik heb gekozen voor… leraar biologie en Engels! Waar precies weet ik nog niet, het is een kwestie van lessentabellen en al het noodzakelijke te vergelijken met andere scholen. Ik kan alvast niet wachten om te beginnen! Vroeger zei ik altijd: ik word nooit leerkracht en zeker niet van het secundair. En wat heb ik nu gekozen?

In Mijn droomberoep (laatste deel) had ik je verteld dat wat ik uiteindelijk zou gaan studeren op de pagina ‘the blogger’ terechtkomt. Maar nu ben ik net iets te enthousiast en heb besloten er een blogpost van te maken! 

4 thoughts on “Ik weet wat ik wil worden!

  1. Tof! Ik heb zelf een leerkrachtenopleiding Engels, Frans en geschiedenis gevolgd. Ben uiteindelijk geen leerkracht geworden (heel even maar) maar de opleiding zelf was best leuk. Succes!

  2. Heel erg tof! Ik zou ook graag leerkracht Engels worden, maar ik ben alleen goed in het schrijven, spreken kan ik totaal niet!

    Keep on bloggin’!
    Summer

Comment

