Argancrème & ghassoul

Arganolie is een bekend product uit Marokko dat rijk is aan vitamine E.  Naast de natuurlijke argan, is er ook nog ghassoul. Ken jij dit al en is het ook zo’n wondermiddeltje als argan? Ik heb het een en ander getest!

Ghassoul en argancrème

argan en ghassoul

Links zie je de foto van ghassoul. Ghassoul is een klei die je voor vanalles kan gebruiken: je gezicht, lichaam en/of haren. Uiteindelijk heb ik dit voor m’n natte haren gebruikt en wat waren ze zacht! En glanzend. Persoonlijk vind ik dat ghassoul naar niets ruikt, dus het heeft niet zo’n indringende geur. Nadat ik alles uitgespoeld heb en mijn haren droog waren, merkte ik dat ze terug een heel klein beetje pluizig werden. Uiteindelijk heb ik dit opgelost met een klein beetje arganolie, goed aangebracht aan de puntjes, ingewikkkeld in een klem en de volgende morgen waren mijn haren glanzend, zacht en pluisvrij!

De argancrème rechts (de volledige verpakking) is redelijk dik van textuur maar smeert  gemakkelijk uit als je niet te veel product gebruikt. Zo had ik net te veel gebruikt op mijn gezicht waardoor ik maar bleef smeren. Ook ruik ik geen argan maar eerder iets vanille-achtig. En weet je wat? Als je deze crème goed smeert op je gezicht – je kan deze crème eigenlijk voor vanalles gebruiken -, verwijderd het ook meteen jouw viezigheden. Hier heb ik meestal last van in de zomer, dat er zeg maar velletjes op mijn gezicht zitten. Deze crème neemt ze allemaal in een keer mee!

argan

De crème.

argan 1

De pot zelf.

Maar hoe moet je ghassoul gebruiken?

Nu vraag je je vast af hoe je dit middeltje gebruikt. Ghassoul is een klei en lijkt heel hard op een soort gesteente. Deze klei moet je met warm water mengen. Vervolgens krijg je een papje en dit papje moet je op je haar gebruiken. En hoe gebruik ik het? Ik was eerst mijn haar met shampoo, spoel dit uit, vervolgens terug shampoo en vervolgens terug uitspoelen. Als alle shampoo is uitgespoeld, neem ik een beetje ghassoul (dit heb ik in een gewoon bord gedaan) en verdeeld over mijn haar. Ik dacht eerst dat ik de ghassoul er nooit gemakkelijk uit zou krijgen omdat er een soort van ‘scrubbolletjes’ inzaten, maar dit was absoluut niet het geval. Ik kreeg alles er razendsnel uit en ik voelde meteen dat mijn haren super zacht werden! En ze glansden enorm! Ik heb dit één keer gebruikt, maar kan je je al voorstellen hoe dit na tien keer zou zijn?

ghassoul review

Het papje.

Ingrediënten 

Ghassoul: pure ghassoul
Argancrème: arganolie, vitamine E, glycerine, 100% natuurlijk

Extra informatie

Ghassoul – wordt ook wel rassul genoemd – is een Marokkaanse klei dat voorkomt in het Atlasgebergte.

Argancème is enorm rijk aan vitamine E en laat dat nou een goede remedie zijn in de strijd tegen rimpels!

Mening & besluit

Wat ben ik blij dat ik ghassoul heb ontdekt! Ghassoul overtreft alle conditioners die ik tot nu toe gebruikt heb!

De argancrème werkte ook heerlijk maar ik had het gevoel dat deze net iets te vettig was voor mijn gezicht, ik heb namelijk een zeer gevoelige huid.  Heb jij helemaal niet last van een gevoelige huid, dan is dit wondermiddeltje uit Marokko zeker iets voor jou.

Deze argancrème en ghassoul is te koop bij vrijwel elke Marokkaanse winkel.

Heb jij dit al eens gebruikt?

6 thoughts on “Argancrème & ghassoul

  1. Arganolie kende ik al wel, maar crème nog niet. Misschien kan je de crème omdat die wat vetter is ook wel op droge plekjes gebruiken, bijvoorbeeld ellebogen enzo? Heb je hier misschien ervaring mee?

    1. Op ellebogen heb ik het nog niet geprobeerd maar daarvoor zou het ook geschikt zijn! Ik gebruik de crème overigens ook voor op mijn armen en benen, het heeft echt een dikke textuur, waardoor het net lijkt alsof het een bodybutter is :D

  2. Ik heb ghassoul nog nooit geprobeerd om eerlijk te zijn, maar ik ben nu wel erg benieuwd! Heb je trouwens ook al eens pure arganolie gebruikt? Misschien was deze crème door de glycerine iets te vettig voor jou, pure arganolie is toch anders :)

    1. ‘Gewone’ arganolie heb ik ook al gebruikt, maar daar kreeg ik heel soms mini puistjes van op mijn gezicht, afhankelijk van hoeveel olie ik gebruikte. Maar toch gebruik ik af en toe de olie of crème (o.a. gemengd in maskers), omdat er veel vitamientjes inzitten die goed zijn voor je huid. :D

Comment

