Zonnecrème en de gevolgen ervan

Zonnecrème, één van de onmisbare producten in de zomer. Insmeren is belangrijk, want zonnecrème beschermt je tegen huidkanker, huidveroudering en verbranding. Maar wat als zonnecrème meer kwaad dan goed doet? En wat als je zelfs door je zonnecrème huidveroudering krijgt? Tijd voor een onderzoek.

Wanneer je naar de winkel gaat voor zonnecrème, wil je een goed product want je wil je immers beschermen tegen de schadelijke stralen van de zon. Je koopt een bepaald merk en vervolgens smeer je je goed in. De ingrediëntenlijst heb je nog nooit gelezen want al die woorden, daar heb je minstens een diploma voor nodig. Wrong! Mijn vader vertelde me een tijdje terug (neem nu twee jaar geleden) dat zonnecrème meer kwaad dan goed doet. He? Hoe kan dat nu? Ja, dit kan. Maar ik heb het hier wel over de chemische varianten.

Enkele toxische stoffen

Ik heb geprobeerd om enkele schadelijke stoffen op te zoeken en uiteindelijk heb ik enkele stoffen kunnen vinden.  Oxybenzone zit in zonnecrème en beschadigd onze cellen (bron). Daarnaast komt deze stof ook in onze bloedbaan terecht (bron). Ook octinoxate beschadigd onze hormoonhuishouding en dit brengt endocriene verstoringen met zich mee (bron). Octocrylene veroorzaakt mutaties (bron) en cyclopentasiloxane is daarbij nog eens toxisch (bron). En dit zijn maar enkele ingrediënten. Als ik een ingrediënt probeer op te zoeken doe ik dat meestal met EWG, een enorm handige website. Hier heb ik dan ook mijn informatie uitgehaald. Uiteindelijk heb ik ook een video gevonden van Dr Oz, en aangezien hij toch wel de gezondheidsexpert is en ook vele experts in zijn show laat komen, lijkt me dit een betrouwbaar artikel.

Dr Oz – Is sunscreen dangerous?

Maar wat moet je dan doen?

Niet meer insmeren? Toch wel! Naar mijn mening is het het beste om een natuurwinkel binnen te stappen (Essenza, BioPlanet of de natuurwinkel om de hoek) en een beetje research te doen, kijken naar de ingrediënten. Vitamine E, C, aloë vera, jojoba olie en overige stoffen hebben een goede werking op de huid. Het enige nadeel is dat natuurlijke zonnecrème minder goed werkt, sommigen smeren niet gemakkelijk uit en soms blijft er ook een witte waas achter. Uiteindelijk hangt dit gewoon van product tot product af en kan je je eigen mini onderzoekje oprichten door bijvoorbeeld reviews te lezen of zelf enkele producten te testen.

Voedingsmiddelen die antioxidanten bevatten

Er zijn ook voedingsmiddelen die enorm veel antioxidanten bevatten. Deze antioxidanten beschermen je lichaam van binnenuit. Denk maar aan pure chocolade, groene thee, granaatappel, blauwe bessen, açaibessen en broccoli.

Besluit

Feit is dus wel dat zonnecrème je moet beschermen en het niet erger moet maken door onnodig stoffen te gebruiken die meer kwaad dan goed doen. Hier was ik best wel gefrustreerd en ontgoocheld om… Alles wat je eigenlijk niet gemakkelijk kan uitspreken of lezen, zou je beter kunnen vermijden. Ik hoop dat ik je er een beetje bewust van heb gemaakt, en ook al staat er op de verpakking ‘100% bescherming’, doe altijd zelf een mini onderzoekje. Zonnecrème hoort je te beschermen!

3 thoughts on “Zonnecrème en de gevolgen ervan

Comment

