Fiets ze!

Zoals beloofd: mijn uitgebreider artikel over fietsen! Nu ik eindelijk mijn fiets heb gevonden, (jaja, het was een heuse zoektocht) heb ik geen enkel excuus om niet te fietsen. Wel eventjes voor de duidelijkheid: het is geen koersfiets maar een gewone stadsfiets. Fietsen vind ik enorm leuk en handig, zeker nu ik weet wat voor voordelen het allemaal heeft.  Ook zo benieuwd? 

Fietsen is leuk omdat…
Je van de omgeving rondom je geniet: vogels die fluiten, die ene winkel die je anders nog nooit was opgevallen of dat leuke theehuisje.  Je ziet het nu allemaal! Je kan lekker op je gemak fietsen zonder zeurende autobestuurders die toeteren om sneller te rijden. Gewoon jij en je fiets.

Je kweekt spieren. Bil-, dij-, kuit-, buik- en armspieren doordat je alles aanspant!

De auto’s lekker in de file  staan maar jij racet deze files zo voorbij, dus ben je op tijd op jouw bestemming. En dan kijk jij naar die boos-stresserende autobestuurders!

Je geen rekening hoeft te houden met parkeerbedragen. Je stalt je fiets en wegwezen maar!

Je niet om de zoveel minuten hoeft te stoppen voor auto’s die linksaf moeten slaan.

Om eens heerlijk  bij te babbelen op de fiets met een vriendin!

Om het fietsen gezellig en leuk te maken, zijn er ook nog websites met leuke adresjes of routes. Zo kan je nadat je gefietst hebt heerlijk ontspannen tijdens een picknick bijvoorbeeld, waaronder deze: Reisroutes.be

Hoe gaat het fietsen bij mij?
Ik had mijn fiets gevonden en besloot om meteen na de paasvakantie twee keer per week naar school te fietsen om het rustig op te bouwen. Het ging toen al veel beter, dus werd het stilletjes aan zelfs elke dag! En de volledige maand juni ben ik elke dag met de fiets naar school geweest. Echt nice! Ik hoefde niet meer te wachten op die laatkomende, lawaaierige, warme bus.  Nu ga ik met de fiets naar het werk en dat is echt super leuk. Ik kan bijvoorbeeld me zo door kleine paadjes wringen terwijl auto’s een hele afstand/omweg moeten afleggen. En degenen die zeggen dat je echt niet zo ver kan fietsen: het leukste is om te bewijzen dat je het kan volhouden wanneer anderen zeggen dat je het niet zal kunnen volhouden! Met de ‘fietsen is leuk omdat…’ in mijn achterhoofd besefte ik hoeveel voordelen er wel niet zijn en nu fiets ik met veel plezier.

Ik heb ook nog enkele tips voor je om het fietsen gezelliger & makkelijker te maken.

1. Koop een fietscomputertje. Enorm handig want: je kan zien hoe laat het is (dit is veiliger in het verkeer dan eventjes je gsm bovenhalen) en het laat ook nog eens zien hoe snel of  traag je rijdt.

2. Fietstasjes- of mandjes zijn ook super handig. Jouw boodschappen hoef je er maar in te stoppen en klaar is Kees. Let wel op: hoe groter jouw mand aan het stuur, hoe moeilijker het sturen zal worden.

3. Een drinkbusje is ook handig voor onderweg. Even stoppen en drinken maar!

4. Zorg ook altijd voor een tweede slot. Sommige fietsen hebben al een ingebouwd slot maar nog veiliger is om jouw fiets met een soort van ketting vast te maken aan een paal.

Dus… fiets ze!

Comment

