Vanwaar komt onze kledij? Een beetje informatie

Vandaag wil ik een persoonlijker artikel schrijven. Ik heb er heel lang over nagedacht hoe ik het zou schrijven en waarom. Ik zal meteen met de deur in huis vallen: misschien vraag je je af hoe onze kledij gemaakt wordt? Of vanwaar komt het eigenlijk? Voor al jouw vragen heb ik dit artikel gemaakt. Maar misschien weet je het antwoord al? Zoals jullie misschien al weten, ben ik groener en groener aan het consumeren. Op cosmeticavlak maar ook op het vlak van voedsel. Ik probeer zoveel mogelijk biologisch te eten en ben sinds enkele jaren ook semi-vegetarisch. Als het groen kan op cosmetica vlak, dan kan het toch ook groen zijn op vlak van kleding, niet? Ik heb dit artikel ook een persoonlijke touch gegeven, zodat je kan weten hoe het nu bij mij zit op kledinggebied.

Een jaar geleden was er op Canvas een tv-programma, Blood, sweat & t-shirts. Ik was aan het zappen en zag plots iets over rijke Britse jongeren die naar armere landen trekken om in de kledingindustrie te werken. Dit leek me een interessant programma! Maar… het raakte me wel. Het was zowel aangrijpend maar ook schokkend. Sinds dit programma geloofde of kon/wou ik het niet geloven. Ik kwam tot het idee dat ik niet meer steeds ‘hebben hebben’ wil. Het moet vanaf nu anders zijn op kledinggebied en ja, het kan ook anders! Ik wil iets dragen dat letterlijk én figuurlijk goed moet zitten, goed moet voelen. Mede door dit programma en de lessen globalisering op school die we kregen tijdens sociale wetenschappen, werd ik me er steeds bewuster van hoe mensen uit de armere landen dag en nacht werken om een mooi kledingstuk voor ons te maken. Toen het nieuws kwam dat een kledingfabriek in Bangladesh instortte, was ik al helemaal ontroerd.

Enkele jaren jaren geleden was ik een echte fashion addict. Kopen kopen kopen! Zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld. Ik vroeg me nooit af vanwaar onze kledij nu kwam, ik stelde me er ook geen vragen bij. Ik keek ook nooit naar het etiket ‘made in China’ bijvoorbeeld.  Ik kocht mijn kleren voornamelijk uit Zara, H&M, en Forever21. Goedkope en mooie kledingstukken, dat was het belangrijkste. Ik maakte me er nooit druk om vanwaar onze kledij nu komt. Dit is nu wel anders sinds dit tv-programma.

Maar nu vraag je je misschien af hoe het bij mij zit? Voor mij is het nog steeds een moeilijke opgave om fair-trade kledij te vinden. De winkels zijn te ver weg en sommige stukken zijn veel te duur, wat mijn budget niet toelaat. En ik wil dit zeker niet als excuus gebruiken. Nu het solden zijn wil ik eens een fair-trade stuk kopen of zoals ik het zeg: groene kledij.  Nu wil ik koste wat het kost een ‘groen’ kledingstuk hebben. Ik hoop dat dit lukt, maar ik ben er zeker van dat dit haalbaar is! Het voelt voor mij beter om iets te dragen dat een mooiere historie heeft, vandaar fair-trade. Maar ik zit ook met zoveel vragen: hoe kan ik met zekerheid weten dat iets écht fair is? En ook vragen als: sommige kledingstukken worden door kinderen gemaakt. Maar als er organisaties zijn tegen kinderarbeid, waar komen deze kinderen dan terecht?

Ik wil uiteraard niet ontkennen dat ik soms niet iets koop van bijvoorbeeld H&M. H&M heeft nu bijvoorbeeld de Conscious-lijn, wat ik toch ook al een goede stap vooruit vind. Dit is een milieuvriendelijkere lijn wat voor mij ook een belangrijk aspect is.  Maar ik wil ook dat de werkomstandigheden optimaal zijn voor de arbeiders. Vreselijk vind ik het dat de arbeiders een super laag loon krijgen. Als ik met vriendinnen of alleen ga winkelen, koop ik enkel stukken die ik echt nodig heb. ‘Heb ik dit stuk al niet ongeveer? Heb ik het nodig? Waar is het gemaakt? Is het de prijs wel waard? Ben ik weer niet te hebberig bezig?!’ En ik wil ook niet ontkennen dat ZARA of Forever21 hele mooie kledingstukken hebben! Het eerste waar ik op let wanneer ik iets moois zie, is waar dat het kledingstuk gemaakt werd.

En voor al jouw vragen: Waar worden onze kleren gemaakt? Of in welke omstandigheden worden ze gemaakt?
Het is misschien gemakkelijker om je meteen door te verwijzen naar de link.

Heb jij ooit iets fair-trade gekocht?

One thought on “Vanwaar komt onze kledij? Een beetje informatie

Comment

