Klaar met het middelbaar!

Ow yeah! Ik ben geslaagd, gisteren was ik geproclameerd en dat wil zeggen… gedaan met het secundair! Het middelbaar was een geweldige tijd, net zoals de lagere school. Een mooi moment om eens terug te blikken naar de afgelopen jaren. Welke opleidingen heb ik gevolgd  en hoeveel wijzer ben ik écht geworden?

In het midelbaar heb ik drie verschillende opleidingen gevolgd: moderne (1 jaar), techniek-wetenschappen (2 jaar) en daarna sociale en technische wetenschappen (4 jaar). Jep, ik heb één keer mijn jaar gedubbeld, en dat in het vijfde middelbaar. En nu moet ik enkel nog weten welke opleiding ik volgend jaar ga volgen. Journalistiek, redactrice, sociaal werk,… Volgens mij heb ik al bijna alle opleidingen overwogen: audiologie, milieumanagement, modejournaliste, KMO-management,…

De afgelopen dagen ben ik druk in de weer geweest met alle schoolpapieren weg te gooien. En dat zijn er veel. Te veel. Zo ontdekte ik toffe herinneringen met vriendinnen zoals kribbels op werkboeken en mooie/minder mooie toetsen. Ook foute spellingswijze die ik gemaakt had in de lagere school of foute zinsbouwconstructies die ik in mijn werkboek had gezet waren te grappig! Zo had ik de tofste herinneringen bijgehouden, altijd leuk om naar te kijken.

Het middelbaar was echt een leuke tijd. Ik herinner me nog het eerste middelbaar, volgens mij is dat echt het stomste jaar van heel mijn leven geweest. Ik moest me enorm hard aanpassen en miste mijn vrienden van de lagere school enorm. Ook moesten we véél zelfstandiger zijn, onaangekondigde toetsen is  daar een voorbeeld van. Het resultaat: niet geleerd. Het volgende resultaat? Slechte punten. Het leerproces was ook een hele aanpasserij. Dus het verdict was een B-attest. Na mijn B-attest ging ik naar een andere school en volgde tevens een andere richting. Ik wou koste wat het kost nog steeds in een wetenschappen richting blijven, maar aangezien ik een B kreeg in het eerste middelbaar, kon ik niet meer in het ASO terecht, waardoor ik overschakelde naar het TSO. Weer was deze richting (techniek-wetenschappen) niet alles en besloot STW (sociale & technische wetenschappen) een kans te geven. In het vierde middelbaar begon ik en in het vijfde middelbaar was het weeral raak, deze keer geen B, maar een C, aangezien je de laatste twee jaren hetzelfde moet volgen. Dit kwam als donderslag bij een heldere hemel. Langs de ene kant had ik het wel verwacht maar ik kon het toch niet geloven. Ik heb mijn vijfde jaar dan gedubbeld en besloot er deze keer echt voor te gaan en aan iedereen te bewijzen dat ik het wèl kan! En zo geschiedde: ik heb nog nooit zo’n goede punten behaald. Ik zette alles op alles. Nu had ik zelfs het beste eindwerk! Je ziet dus: je kan alles bereiken als je er maar voor gaat. Dit is echt een belangrijke, wijze les voor me geweest. Klein voorbeeld: toen we wiskunde kregen – neem nu het vijfde middelbaar – snapte ik er echt niets van. Ik bekeek de leerstof ’s avonds thuis maar werd er alleen maar enkele grijze haren rijker van. Dus dacht ik ‘laat maar zitten, ik kan het toch niet’. En toen ik mijn jaar gedubbeld had dacht ik: nu zet ik me er voor 100% in, om te zien of ik het nu kan of niet! Ik ging bijlessen en extra lessen nemen om het koste wat het kost te snappen. En ik kon het! Eigenlijk sprak de leerstof zo voor zich, als je er maar voor gaat én als je een goede leerkracht hebt. Nu zeg ik altijd tegen mezelf: je weet het nooit als je het nooit probeert!

VOOR DE PROCLAMATIE
Maandag was ik dan op zoek geweest naar een mooi, feestelijk kleedje. Ik was eigenlijk best wel zenuwachtig.

PROCLAMATIE
Gisteren had ik dan proclamatie, waar ik super hard naar uitkeek. Ik wist niet zo goed hoe het te werk ging, dus werd het afwachten. Uiteindelijk moesten we per klas zitten. Enkele speechen werden gehouden en vervolgens het echte werk: de namen werden afgeroepen van de geslaagden met of zonder onderscheiding. Nadat enkele klassen geroepen werden (bijvoorbeeld TSO-I) mochten we naar voor komen om ons diploma en jaarboek in handen te nemen. Vervolgens werden er ook nog leerlingen geroepen die het beste waren in Frans of Duits. Uiteindelijk was de proclamatie gedaan en vond er nog een kleine receptie plaats.  Ik keek er echt super hard naar uit want nu staat de toekomst voor de deur. Hoe snel vliegt de tijd?!

EN NU?
De afgelopen dagen ben ik alle opleidingen gaan opschrijven die me interesseren, ik heb informatie opgezocht over opleidingen en de voor- en nadelen afgewogen. Het wordt eens eindelijk tijd dat ik weet wat ik ga volgen! Ik houd van schrijven, mode, bezig zijn, interviews afleggen, presenteren, iets betekenen voor anderen, lekker eten, het milieu,… Journalistiek leek me dus ideaal, zo kan ik een interview afleggen van bijvoorbeeld een eigenaar van een sushi shop! Of een bekende styliste! En copywriter leek me ook enorm cool. Vervolgens redactie management. En uiteindelijk kwam ik uit bij communicatiemanagement! Ik noem dit: een totale pakket die alle onderdelen bevat waar ik van houd. Nu overweeg ik om een ‘groen’ bedrijf te openen. Dit zou echt geweldig zijn. Ik kijk er echt super hard naar uit naar wat de toekomst geven mag!

Weet jij al wat je wil worden?

Comment

