Tips om afval te verminderen

Afval, ik haat het. Alles is dan zo onordelijk en chaotisch, dus probeer ik het zoveel mogelijk te vermijden. Ik geef je enkele tips, hopelijk ben je er iets mee!

Tips

  1. Koop zo min mogelijk online. Sommige spullen worden gestopt in een veel te grote doos én die ook nog eens zijn opgevuld met papier en piepschuim.
  2. Hang een sticker op de brievenbus met bijvoorbeeld: NEE reclame, JA post.
  3. Koop een ecologische draagtas die je voor altijd kan gebruiken.
  4. Gebruik kladpapier. Heb je er geen? Ik gebruik meestal de achterkant van een schoolbrief (bijvoorbeeld een brief met informatie over de opendeurdag). De achterkant kan je altijd nuttig gebruiken om op te krabbelen.
  5. Als je in je favoriete winkel hebt geshopt, kan je deze zak bewaren voor je volgende aankoop.
  6. Fruit en groenten kopen? Ga naar de plaatselijke fruitmarkt (bijvoorbeeld Cools) en neem een draagtas mee. In de supermarkt zijn de meeste groenten verpakt in plastiek.
  7. Een herbruikbare drankfles is ook leuk én handig!
  8. Ook kan je charcuterie in een handige, plastieke doos bewaren in plaats van aluminiumfolie.

Als ik naar de natuurwinkel of een andere winkel ga, neem ik altijd een herbruikbare tas mee. Koekjes bewaar ik in een mini-brooddoos, heel erg handig en je kan eigenlijk zoveel meenemen als je zelf wil.

Onlangs had ik ook iets online gekocht, een jasje, die enkel verpakt was met papier in een doos. Het doosje is super handig, die gebruik ik nu voor allerlei  papieren. Natuurlijk verschilt het van winkel tot winkel in hoever ze iets verpakken. Sommigen gebruiken veel materiaal, anderen weinig.

essenza
Mijn herbruikbare tas!

Sommige tips lijken een beetje op elkaar maar hopelijk ben je er iets mee!

Comment

