Mijn droomberoep (deel 2)

Eergisteren ben ik naar de openlesdag in Hasselt geweest. Ik ben er nog altijd niet uit wat ik precies ga studeren. Wanneer ik praatte met mijn zus – voor een beetje advies en welke opleiding nu echt iets voor mij is  -, zei ze dat journalistiek misschien wel iets voor me is. Journalistiek! Ik lees, schrijf, en leg graag interviews af. Maar ik heb nooit over journalistiek nagedacht, omdat ik dacht dat het voornamelijk ging om tv-journaliste worden.

Maar het is veel ruimer dan dat! Je kan werken bij een tijdschrift, voor de krant en daarnaast zijn er verschillende uitwegen. Je kan bijvoorbeeld ook  modejournaliste worden. Misschien is dit wel iets voor mij, schrijven en mode samen combineren, ideaal!

De openlesdag zelf was niet zo leerrijk, we werden eerst een beetje rondgeleid in het gebouw, waar kan je zoal materiaal lenen voor het afleggen van een interview/reportage? Daarna werden we in een redactielokaal gedropt. In de rapte liet men zien wat elke leerling doet. Zij was aan het schrijven, terwijl de ander aan het typen was. De eerste opdracht die we kregen was een actuatest. Vervolgens moesten we een tekst analyseren (wie-wat-waarom-waar-wanneer-hoe) en in enkele zinnen neerpennen waarover die tekst ging. Eerst zei de prof dat we deze oefeningen gingen overlopen, waarna hij daarna zei om het maar zo te laten, en je dit thuis zelf kan doen. Best wel jammer, omdat je zo kan weten of je goed bezig bent of niet. Nadat dit alles gedaan werd, hadden we nog tijd over, maar zag ik de rest van de openlesdag niet zitten, waardoor ik naar huis ben gegaan. De prof zei ook met welke programma’s er zoal wordt gewerkt, zonder verdere uitleg. Ik vond dat alles snel te werk ging.

Ik hoopte om een echte les mee te maken, bijvoorbeeld audiovisuele media, een opleidingsonderdeel. Ik vond het heel jammer dat dit niet het geval was. Ik betwijfel of dit nadat ik weg ben gegaan nog aan bod kwam, want volgens de planning stond er enkel nog ‘jouw job, jouw toekomst!’ en ‘afsluiter met een drankje’.

Ik denk dat ik sowieso in Antwerpen ga studeren. Er zijn zoveel opleidingen, de stad spreekt me enorm aan en voel me er beter thuis. Hopelijk weet ik nu wel wat ik ga studeren, misschien wordt het toch journalistiek! Tenzij ik weer van gedacht ga veranderen. Wie weet wordt het niet journalistiek/Antwerpen! ;)

2 thoughts on “Mijn droomberoep (deel 2)

  1. Journalistiek lijkt me wel erg leuk, maar volgens mij zijn er héél veel mensen die journalistiek studeren en is er niet zo heel ruim werk in te vinden… Antwerpen lijkt me wel heel leuk, ik ben benieuwd wat je uiteindelijke keuze gaat worden!

    1. Ja, daar heb ik ook een beetje schrik voor. Verpleegster bijvoorbeeld is een knelpuntberoep, dus zou ik meteen aan de slag kunnen.
      Ik denk dat ik al bijna alle mogelijke opleidingen overwogen heb!

Comment

