Mijn droomberoep (deel 1)

Weet jij al wat je later wil studeren? Ik nog niet! Ik ben constant aan het twijfelen…  Toen ik klein was, wisselde ik ook al enorm vaak van gedachte. ‘Laborant lijkt wel iets voor mij! Of nee, buschauffeur! Leerkracht lager onderwijs!’ En nu zit ik weer in hetzelfde moeilijke proces. Wat wil ik worden?

Ik zit met enorm veel vragen. Is het wel logisch dat ik voor opleiding X kies? Zal er wel genoeg jobs te vinden zijn? Verdien ik veel? Zal de hogeschool niet super veel stress met zich meebrengen (alle leerkrachten maken me bang: in het hoger onderwijs gaan ze super snel, je zal geen tijd hebben om te babbelen!) Uiteraard is het studentenleven heel leuk en wil ik sowieso verder studeren. Maar er is één belangrijke vraag: welke opleiding!? Ik dacht eerst aan sociaal werk. Dit was het eerste dat in me opkwam. Na een bezoek aan de sid-in kwam ik terecht bij audiologie en milieu- en preventiemanagement. Milieu- en preventiemanagement spreekt me ook aan, ik houd van het milieu! En audiologie lijkt me ook super interessant. Na een website te bezoeken die mijn leerkracht natuurwetenschappen gaf, kwam ik ook nog eens uit op cosmetische wetenschappen. Dit was met avondschool en gelegen in Anderlecht. Ook geen optie dus. Mijn moeder raadde me verpleegkunde aan. Dit is een knelpuntberoep en het verdiend ook nog eens goed. Ze gaf me enkel de voordelen van het werk. En toen dacht ik: ja, verpleegkundige, dat wordt het!

Daarnaast wil ik ook niet snel snel iets kiezen. Als sommigen me vragen of ik al weet wat ik wil doen qua opleiding, antwoord ik gewoon: ja, audiologe of iets anders. Om gezaag te voorkomen. ‘Hoe, je weet nog niet wat je gaat studeren?’ Wordt het niet tijd?’ Je moet je zeker niet schamen als je net als ik ook niet weet wat je gaat studeren. Degenen die zeuren, zijn dom. Twijfelen bestaat altijd! Er zijn wel duizenden opleidingen. Daarnaast wil ik geen snelle keuzes maken om toch maar iets te hebben als opleiding. Het moet een slimme, doordachte keuze zijn waarvan het werk me later veel geld zal opbrengen, er zéker werkzekerheid is. Je moet een job graag uitoefenen zodat je met veel plezier naar het werk gaat. Leerkracht bijvoorbeeld. Iets uitleggen dat je goed ligt en hiervoor betaald worden. Bijvoorbeeld leerkracht plastische opvoeding. Tekenles geven, het werkje beoordelen en een quotering geven, geen examens of toetsen hoeven te verbeteren en enorm veel vakanties. Eigenlijk is dit het ideale jobke! Maar langs de andere kant, ik ben totaal niet bezig met tekenen, kan helemaal niet tekenen en houd niet van tekenen. Hoe kan ik andermans werk beoordelen als ik zelf niets kan tekenen? Leerkracht L.O. dan maar? Ik heb een grote passie rond gezond voedsel en lichaamsbeweging, dus lijkt dit me geen toffe job? Het heeft dezelfde voordelen als leerkracht P.O. zijn. Maar ook dit lukt niet. Ik ben niet lenig, kan niet alle soorten sporten en blijkbaar moet je zelfs goed zijn in fysica. Of leerkracht schoonheidsverzorging?

Volgens mij wordt het nog een lange weg voor ik iets gevonden heb! Ik heb dan ook enorm veel tijd, hoewel het stilletjes aan begint in te korten. Een tijdje geleden heeft m’n leerkracht natuurwetenschappen een site gegeven die wel heel handig is. Je tikt het domein in waar je later graag mee wil werken (neem nu het milieu ;) ) en je krijgt alle opleidingen die iets met het milieu te maken heeft. Ik heb dit gedaan en kwam op heel veel interessante opleidingen uit, zelfs opleidingen waarvan ik nog nooit gehoord had.

Eergisteren ging ik naar de openlesdag aan de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen in verband met sociaal werk. Antwerpen lijkt me echt een leuke stad om te studeren. En de opleiding zag ik ook zitten! Dus wie weet… ?

Nog een tip: begin op voorhand al te weten wat je wil worden. Wanneer je in het middelbaar bent, kan je wat meer informatie opzoeken in verband met de opleiding/beroep, pluis uit of je de opleiding aankan en het belangrijkste: je moet het graag doen én er moet werkzekerheid zijn. Afstuderen komt namelijk sneller dichterbij dan je denkt.

Wanneer ik mijn droomberoep heb gevonden, lees je dit op TFR uiteraard!

Comment

