Wijsheidstanden (deel 1)

Vandaag werden mijn wijsheidstanden getrokken. De eerste week van de paasvakantie trok ik me er niet zoveel van aan. Wijsheidstanden uittrekken, dat is niet zo erg! Maar op maandagavond begon het al… Zou het pijn doen? Zou ik toch niet iets voelen van de hechtingen? Zou ik écht niets voelen, dat kan toch niet?

En toch is het zo! Ik heb niets gevoeld. Maandagavond en ’s nachts kon ik letterlijk niet slapen. Ik had de keuze om mijn wijsheidstanden onder plaatselijke verdoving of onder narcose te verwijderen. In slaap durfde ik niet en heb dus gekozen voor plaatselijke verdoving. Kies je voor plaatselijke verdoving, dan worden er twee tanden verwijderd (boven en onder). Kies je voor narcose, gaan ze er alle vier meteen uit.

Ik was super zenuwachtig terwijl de assistenten me gerust probeerden te stellen. ‘Het valt echt wel mee, het spuitje is het enige dat je voelt.’ En ze hadden gelijk. Ik kreeg enkele spuitjes toegediend met verdoving in en moest dan een minuut of twee wachten zodat het goed kon inwerken. En toen begon het! Ik was zo bang, eigenlijk om niets! Ik moest op de stoel gaan liggen en kreeg een blauw doek over me heen met enkel een opening rond de mond. Dit vond ik zeer goed omdat je je dan niet druk hoefde te maken om de mes, boor en dergelijke. Ik zag als het ware niets. Er werd één keer geboord en de hechtingen die ik onderging voelde ik niet. Enkel het getrek aan de tand voel je. De bloedingen vielen ook goed mee, ik heb er nu meer last van dan in het ziekenhuis.

2 juli moet ik nog eens teruggaan, voor de overige twee wijsheidstanden. Voor degenen die net als ik ook de wijsheidstanden moeten verwijderen en ook niet durven onder narcose, het is echt niet eng onder plaatselijke verdoving. Het enige dat je voelt zijn de spuitjes. Ik had het veel erger verwacht en voor ik het wist was het al gedaan. Dus luister zeker niet naar de ‘enge’ verhalen, namelijk dat het super eng is (wijsheidstanden uittrekken is altijd eng ;)) en/of dat het pijn doet tijdens de operatie. De enige pijn die je voelt is pas na de ‘operatie’. Het enige nadeel is dat je twee keer moet gaan. En de pijn achteraf! Zoals ik nu een beetje heb…

Comment

